Brotten mot handeln tillbaka på höga nivåer – drygt 4 av 10 handlare utsatta

Föregående kvartals minskning av brott mot handeln visade sig inte vara något trendbrott. Svensk Handels Trygghetsbarometer visar att över 4 av 10 handlare utsattes för brott under årets första kvartal, vilket är en kraftig ökning jämfört med det fjärde kvartalet 2020.
Trygghetsbarometern första kvartalet 2021

De brottstyper som ökade mest jämfört med det fjärde kvartalet förra året var butiksstölder och hotfullt beteende från besökare. Var tredje handlare (36 %) utsattes för butiksstöld under den senaste veckan medan var femte (21%) rapporterar om hotfullt beteende från besökare.

- Vi ser nu dessvärre att brottsligheten återigen ökat till höga nivåer, vilket tyder på att föregående kvartals minskning inte var ett trendbrott, utan snarare ett resultat av det speciella läge som coronapandemin försatt handeln i med kraftigt minskade besöksflöden. Första kvartalet i år blev betydligt stökigare än motsvarande period tidigare år, vilket givetvis är oroväckande, säger Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel.

Säkerhetsindex ökar med 14 procentenheter

Svensk Handels Säkerhetsindex, som visar andelen butiker som varit utsatta för brott den senaste månaden, visar att 44 procent av butiksägarna drabbades av brott, en ökning med 14 procentenheter från förra mätningen, då Säkerhetsindex låg på 30 procent.

- Handeln befinner sig fortsatt i ett annorlunda läge med förlängda restriktioner att förhålla sig till. Vi har fått rapporter från medlemmar om att hotfulla situationer kan uppstå när de informerar om rådande regler, vilket möjligtvis förklarar varför så väsentligt många fler handlare nu rapporterar om hotfullt beteende från besökare och kunder, säger Per Geijer.

Trygghetsbarometern första kvartalet 2021
Per Geijer är säkerhetschef på Svensk Handel. Foto: Svensk Handel.

e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.