Brottman och Nordén nya förbundskaptener

Svenska Innebandyförbundet har kontrakterat Thomas Brottman och Niklas Nordén som nya förbundskaptener i herrlandslaget. – Det är en väldigt kompetent och passionerad duo som kommer vara med att leda svensk innebandy framåt de kommande åren, säger Svenska Innebandyförbundets landslagschef Joakim Lindström.

Thomas Brottman och Niklas Nordén. Foto: Per Wiklund

Thomas Brottman har en lång tränarkarriär bakom sig, där han har vunnit fyra SM-guld med IBF Falun och två med Storvreta IBK. Som spelare vann två VM-guld och fyra SM-guld (tre med Balrog, ett med Warberg).

– Mitt ledarskap går ut på att vinna. Jag älskar att vinna och det är viktigt om man ingår i svensk innebandy på den här nivån. Men det handlar också om en utvecklingsfas. Jag tycker att jag har lyckats med att både vinna och få fram yngre spelare, säger han.

Brottman innehar just nu tränarjobbet i Faluns herrlag, där han har tagit laget till SM-final fem av de sex senaste säsongerna.

– Det har självklart betydelse att ha bekantskap med stora matcher med fullsatta arenor och mycket på spel. Jag har dessutom redan en del internationell erfarenhet från Champions Cup, där jag bland annat har mött Petteri Nykki (Finlands förbundskapten) flera gånger.

För att ytterligare stärka chanserna att bli världsmästare har även Niklas Nordén rekryterats som jämbördig förbundskapten med Brottman. Nordén har tidigare framgångsrikt tränat Växjö IBK, där han bland annat tog laget till SM-final 2017.

– Förhoppningsvis tas vi in för att göra Sverige bäst igen. Alla ska förstå vad det krävs för att vinna, det ska vi jobba stenhårt med. Och det är enormt häftigt att göra det tillsammans med Thomas Brottman. Han har otroliga erfarenheter av hur det är att skapa ett vinnande lag, säger han.

Nu är siktet inställt på att sätta herrlandslaget på VM-guldtronen igen, både på kort och lång sikt. Senast laget vann VM var 2014, de två senaste finalerna har slutat med förlust. Nästa VM spelas i Helsingfors 3-11 december 2021.

– Ska vi ta tillbaka guldet är det där vi ska göra det. Det känns väldigt inspirerande att börja arbeta med en trupp. Det är ett smörgåsbord med mycket talang och många världsspelare, säger Brottman.

– Vi har fått uppdraget att arbeta långsiktigt, men det förminskar inte vår kortsiktiga vinnarmentalitet. Det är fullt fokus på mästerskapet redan nu och vi ska hitta rätt individer för att få ihop en så stark trupp som möjligt. Vi kommer att kräva en stor hunger för att spela i landslaget och vara tydliga vem som är landslagsspelare och inte, säger Nordén.

Joakim Lindström, landslagschef, är nöjd med båda rekryteringarna.

– Det är en väldigt kompetent och passionerad duo som kommer vara med att leda svensk innebandy framåt de kommande åren, säger han och fortsätter:

– Thomas är herrlandslagets ansikte utåt när det gäller relationer med föreningar, media och andra intressenter runt landslagsverksamheten. Men framför allt ser vi att Thomas väldokumenterade förmåga att bygga vinnande lag, samt utveckla yngre spelare vilket kommer att vara centralt de kommande åren, ska sätta avtryck i verksamheten.

– Niklas har vi lärt känna ännu mer under hans tid på förbundet. Han är en oerhört passionerad och ambitiös ledare som förutom att bidra med energi är en mycket skicklig analytiker som inte lämnar en millimeter åt slumpen. Han har varit en del av landslagsverksamhetens sportgrupp under året, vilket gör att han är väl insatt i den långsiktiga modell som vi gradvis kommer att implementera. Det ska bli spännande att följa Thomas och Niklas långsiktiga och gemensamma arbete i praktiken; att landslaget följer och utvecklar de principer som ska stärka vår internationella position, även när det gäller spelet och den blågula tråden mellan landslags- och elitutveckling.

Resten av herrlandslagets stab kommer att tillsättas och presenteras den kommande tiden.

Thomas Brottmans anställning påbörjas den 1 maj 2021. Niklas Nordén kommer leda arbetet från och med nu fram till att Brottman ansluter efter den nuvarande säsongen.

Avtalen är skrivna över VM 2024.

I fredags kommunicerade Svenska Innebandyförbundet att Mikael Hills kontrakt som förbundskapten inte förlängs.

Thomas Brottman och Niklas Nordén. Foto: Per Wiklund