Brottningslandslaget laddar upp i Trollhättan inför VM i Oslo

I samarbete med Trollhättan Action Week och Trollhättans AK lägger Svenska Brottningsförbundet sin första samling efter OS i Trollhättan den 19–22 augusti. Här startar förberedelserna inför VM i Oslo i oktober för både dam- och herrlandslaget.

-Samlingen i Trollhättan kommer vara en viktig del i våra förberedelser inför VM och vi kommer försöka matcha brottarna ganska hårt på grund av bristen på tävlingar det senaste året, meddelar förbundets Sportchef Zakarias Tallroth.

Samlingen kommer bestå av träningar samt en matchdag på lördagen där förbundets utvecklingslag; Team Puts & Tegel och Team Korpberget kommer finnas med och utmana seniorlandslagen i träningsmatcher.

Vi kommer ha en bred trupp på plats med en mix av flera rutinerade mästerskapsbrottare tillsammans med flera unga lovande brottare som redan nu knackar på dörren till seniorlandslaget.

Tanken är att brottarna kommer träna tillsammans de första två dagarna. därefter kommer det vara två matchpass på lördagen för att sen runda av samlingen med ett träningspass på söndagen.

Lördagen den 21 augusti kommer det finns möjlighet för en liten publik att se matchpassen i Älvhögsborgs A-hall i Trollhättan. Matcherna är i två block, 13:00-15:00 och 17:30-19:00. Om du vill kolla på matcherna skicka då ett mejl till trollhattansak@gmail.com

Magnus Larsson som är ansvarig från Trollhättan Action Week säger,
- Vi på Trollhättan Action Week är glada att få välkomna svenska brottningslandslaget för herrar samt damer till Trollhättan. Att få ha med brottningen i vårt arrangemang har alltid varit något som vi arbetat för. Med den enorma idrottsliga fina historien med Trollhättan och brottning så är vi enormt taggade att tillsammans med den anrika föreningen Trollhättans Atletklubb och Svenska brottningsförbundet få till ett fint arrangemang i Arena Älvhögsborg.

Johanna Nywall Sörö ordförande i Trollhättan Atletklubb säger,

-Vår förening Trollhättans AK firar i år 100 år, då är det extra roligt att få kicka igång vårt firande på detta sätt. Vi i är mycket glada över det fina samarbetet med både Trollhättan actionweek och Svenska Brottningsförbundet och ser fram emot att den svenska brottareliten kommer till stan.

Johanna fortsätter, under lördagen 21 augusti går landslagsbrottarna sina matcher och då har även våra ungdomar i klubben och närliggande klubbar i regionen uppstartsläger tillsammans med Svenska Brottningsförbundet.

Vid frågor kontakta

Samuel Lund, generalsekreterare, Svenska Brottningsförbundet. samuel.lund@brottning.rf.se

Johanna Nywall Sörö ordförande i Trollhättan Atletklubb, Trollhattansak@gmail.com

Magnus Larsson, CEO/Founder, Trollhättan Action Week, magnus.larsson@alliansloppet.se

Världskvalet - sista chansen för brottningslandslaget att säkra OS-biljetter18.4.2024 11:20:47 CEST | Pressmeddelande

Efter en intensiv tävling under europakvalet i Baku står Sveriges brottningstrupp inför en ny avgörande utmaning – att säkra de återstående platserna till OS i Paris i sommar. Med blicken riktad mot Istanbul den 9-11 maj, där sista chansen att säkra en kvotplats till sommarens OS och världskvalet hålls, är det nu eller aldrig för vår landslagstrupp som innefattar åtta brottare.

Sofia Mattsson: En av Sveriges främsta brottare hedras av Kungen7.3.2024 17:00:00 CET | Pressmeddelande

Gällivare SKs världsmästarinna och olympiska medaljör, Sofia Mattsson, kommer att ta emot en prestigefylld medalj från Kungen för sina exceptionella prestationer till svensk idrott. Med en imponerande karriär som brottare och en lång meritlista som inkluderar bland annat VM-guld, OS-brons, ytterligare sju VM-medaljer och sex EM-guld, har Mattsson cementerat sig som en av Sveriges mest framstående idrottare.