Brottsbekämpningen hindras av omodern lagstiftning

Säkerhetsföretagens konjunkturbarometer för oktober visar förstärkt positiva tongångar och en återhämtning. Covid19-effekterna ligger kvar med inbromsat flyg och evenemang, men det finns en ökad efterfrågan inte minst från offentliga uppdragsgivare. Samtidigt visar fördjupningen i konjunkturbarometern att en omodern lagstiftning hindrar företagen i deras arbete.

”Sju av tio företag bedömer att efterfrågan och antalet anställda kommer att öka kommande halvår. Bara 8 procent ser en kommande nedgång i efterfrågan. Det speglar en hög underliggande brottslighet i samhället. Branschen har också definierats som samhällsviktig av MSB och har fortsatt att arbeta trots pandemin”, säger Li Jansson, branschchef, Säkerhetsföretagen.

Men fördjupningen i konjunkturbarometern visar att lagstiftningen inte fullt ut har hängt med i utvecklingen. Lagstiftningen i sig är nödvändig för att reglera verksamheterna, men när användandet av säkerhetsföretag ökar och lagstiftningen inte har uppdaterats skapas onödiga hinder. Ytterst drabbas brottsbekämpningen av att lagstiftningen kring säkerhetsföretag är omodern.

”Vi värnar lagarna som styr branschen. Men inte ett enda säkerhetsföretag anser att svensk lagstiftning är anpassad för modern verksamhet som säkerhetsföretag bedriver. Hela 73 procent av företagen anser att lagstiftningen inte är anpassad för den verksamhet de bedriver. Av företagen upplever 70 procent att de begränsas i vardagsarbetet av omodern lagstiftning och 84 procent anger att deras personal begränsas minst en gång i veckan av detta skäl”, fortsätter Li Jansson.

Det finns ett reformbehov kring flera olika lagar.

”Regeringen har tillsatt en statlig ordningsvaktsutredning som ska modernisera ordningsvaktslagen. Men samma utvecklingsbehov finns i fler lagar, exempelvis bevakningslagen. Vi kan också se att skattereglerna inte är anpassade för hemlarmsföretag och teknikföretag, där andra länder har mer utbyggda avdragssystem för köp av larm och annan teknik både för företag och privatpersoner”, avslutar Li Jansson.

Ladda ner konjunkturbarometern som bifogad pdf.

Kontakt: Li Jansson, branschchef Säkerhetsföretagen, li.jansson@transportforetagen.se och 076-796 71 73 eller Ebba Fredin, pressansvarig, Transportföretagen ebba.fredin@transportforetagen.se 0730-447120

Säkerhetsföretagen är ett av nio förbund inom Transportföretagen. Säkerhetsföretagen organiserar 150 företag med ca 17 300 anställda. Transportföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation inom transportnäringen samt en förbundsgrupp inom Svenskt Näringsliv.

Säkerhetsföretag behövs för kvinnors trygghet1.12.2020 14:38:52 CETPressmeddelande

Säkerhetsföretagens konjunkturbarometer för november visar att hälften av säkerhetsföretagen bedömer att antalet anställda kommer att öka kommande tre månader. Samtidigt kan väktare och ordningsvakter vara ett viktigt komplement för att bryta den snabbt växande otryggheten bland kvinnor. Exempelvis är andelen kvinnor som ändrat sina livsvanor till följd av brott numera högre i Uppsala än i det socialt utsatta området Rinkeby, vilket understryker hur avgörande det lokala trygghetsarbetet är.

Principiellt avgörande i Arbetsdomstolen i efterverkningarna av Hamnkonflikten25.11.2020 11:31:11 CETPressmeddelande

I dag avgjorde Arbetsdomstolen ett mål mellan Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet där domstolen fann att kollektivavtalet mellan Sveriges Hamnar och Svenska Transportarbetareförbundet reglerar anställningsvillkoren för samtliga hamnarbetare och att Hamnarbetarförbundets kollektivavtal från 2019 (andrahandsavtalet) därmed inte tillämpas på de anställda. Hamnarbetarförbundet hade heller inte rätt till lokala avtal gällande till exempel arbetstider eller lönetillägg. Domen innebär en framgång för Sveriges Hamnar.