Brottsutsatta företagare vill se mer åtgärder vid polisanmälan

Två av tre byggföretag har utsatts för minst ett brott det senaste året. Samtidigt är de brottsutsatta företagarna inte helt nöjda med polisens arbete. - Nästan fyra av tio av de som polisanmäler är ganska eller mycket missnöjda med polisens arbete. Man ser inte att anmälan leder till någon åtgärd från polisens sida, säger Per Kågström, nationell samordnare, Byggföretagen.

Per Kågström, nationell samordnare, Byggföretagen.

Enligt Byggföretagens nya Byggbarometer gällande anmälningsbenägenheten vid brott anmäler 63 procent av de brottsutsatta företagen samtliga brott.

– Stölder är ett återkommande problem. Våra medlemmar är entreprenörer som vill göra rätt för sig och inte behöva vara oroliga för att drabbas av brott, säger Per Kågström.

Miljardsvinn

Arbetsmaskiner, ställningar, vitvaror och dörrar är några exempel på vad som försvinner från svenska byggarbetsplatser.

– Kostnaderna för de drabbade företagen är svåra att beräkna – men sammantaget rör det sig om ett miljardsvinn, säger Per Kågström.

Undersökningen genomfördes under september månad och besvarades av totalt 500 medlemsföretag i Byggföretagen.

Per Kågström, nationell samordnare, Byggföretagen.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg-, anläggnings- och specialföretag som vill bygga Sverige på schyssta grunder.

Byggföretagen: Positivt med ny kartläggning för ökat bostadsbyggande23.1.2023 09:53:14 CET | Pressmeddelande

Regeringen ger länsstyrelserna i uppdrag att redovisa vilka åtgärder de genomfört tillsammans med kommunerna för att främja bostadsbyggande. - Bostadsbyggandet faller nu snabbt. Tid är pengar och pengar har blivit dyrare på grund av inflation och stigande räntor. Då blir det än viktigare att vidta åtgärder för en effektiv samhällsbyggnadsprocess, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert, Byggföretagen.