Brutal Brewing lanserar revolutionerande folköl

Dela
Med sin senaste nyhet Taste-A-Lot lanserar nu Brutal Brewing en helt ny typ av öl som levererar full smakstyrka, men endast innehåller 2,7 % alkohol. De tre brygdtyperna Hoppy Lager, Pilsner och IPA ska möta det stora intresset för smakrik öl med lägre alkoholhalt samt bredda dagens utbud inom 2,8-segmentet

Intresset för lågalkoholhaltig dryck har under de senaste åren vuxit sig allt starkare hos såväl konsumenter som tillverkare. Samtidigt har trenden för folköl varit vikande, framförallt till förmån för det snabbt växande och allt populärare alkoholfria ölsegmentet. En utveckling som har gjort att 2,8-segmentet mer eller mindre har stannat upp både vad gäller produktutveckling och breddning.

– Vi startade det här projektet för ett par år sedan för att vi ville blåsa nytt liv i folkölskategorin genom att erbjuda konsumenterna ett fullvärdigt öl med god smak, låg alkoholhalt och högkvalitativ känsla. Ett öl att njuta av tillsammans med mat eller för att bara unna sig i stunden, säger Sofia Andersson, produktchef på Brutal Brewing.

Lösningen visade sig finnas i Brutal Brewings bryggmästares hantverkskunnande och en helt ny bryggteknik när det kommer till framställande av lågalkoholhaltig öl.

– Taste-A-Lot framställs genom en unik metod där ett starköl har kombinerats med en alkoholfri brygd. Ett starköl har en mycket mer komplex smakprofil än ett folköl just på grund av att man måste mata jästen med mer råvaror för att få upp alkoholstyrkan. Smakprofilerna från malten och humlen får utvecklas betydligt mer. Det kombineras sedan med en alkoholfri brygd för att nå rätt alkoholhalt. Den här tekniken skapar en kombination av två fullt utvecklade brygder som därigenom har avsevärt större fyllighet och komplexitet än en vanlig folköl.

Taste-A-Lot lanseras i dagligvaruhandeln vecka 36 som Hoppy Lager, Pilsner och IPA. För mer detaljerad information om brygderna se nedan eller kontakta Sofia Andersson per mail via sofia.andersson@spendrups.se.

Taste-A-Lot Hoppy Lager 2,7 %
Ljus och modern humlearomatisk lager utmärker sig med sin ljusgula färg, aromatiska och balanserade beska och sin utpräglat törstsläckande karaktär. En riktigt ”humlebomb” bestående av humlesorterna Mosaic, Galaxy, Centennial, Olicana, Simcoe och Eukanot som var och en bidrar till den spännande helheten av tropiska frukter och citrustoner. Trevlig maltkropp från Pilsner-, Münchener -och karamellmalt.

Färg: Ljusgul   
Doft:  Kraftig och frisk humleblommig doft med tydliga inslag av citrus 
Smak:  Balanserad maltkropp, humleblommig med markerad beska 
Malt: Pilsner-, Münchener- och karamellmalt 
Humle:  Herkules, Mosaic, Galaxy, Centennial, Olicana, Simcoe och Eukanot

Riktvärden
Stamvörtstyrka: ca 11 
Alkohol % Vol: 2,7 
Färg: ca 7 
Beska: ca 30 


Taste-A-Lot IPA 2,7 %
Ett öl med trevlig maltkropp bestående av Pilsnermalt och olika typer av karamellmalt, som tillsammans bidrar till ett brett spektrum av maltens olika karaktärsdrag och ger en härligt karamelliserad, bärnstensfärgad öl. Maltbasen toppas med aromer från Cascade, Amarillo- samt Galaxyhumle: grapefrukt, melon, citrus och en lätt blommighet – allt fint balanserat med en markerad beska.

Färg: Bärnsten  
Doft: Kraftig humlearomatisk med fruktigt inslag citrus, grape och aningen blommig.   
Smak: Maltig med en markerad humlebeska och angenäm humlearom med inslag av citrus, grape, passionsfrukt.   
Malt: Pilsner, mörk karamellmalt, Caraaroma, Crystal malt  
Humle:Herkules, Amarillo, Cascade och Galaxy  

Riktvärden  
Stamvörtstyrka: 9,5   
Alkohol vol %: 2,7   
Färg: 38   
Humlebeska: 30   


Taste-A-Lot Pilsner 2,7 %

Ett öl som till karaktären är mer än en klassisk pilsner; ett lageröl där maltmixen är väl avvägd mellan Pilsner- och Münchenermalt, vilket bidrar till en trevlig kropp och maltarom med en balanserad fyllighet, låg sötma. Klassiska humlesorter ger en balanserad beska och en lätt humlearomatisk doft.

Färg: Gul  
Doft: Maltigt med inslag av en lätt humleblommighet 
Smak: Balanserad fyllighet med låg sötma, medelstor kropp med en viss beska 
Malt: Münchener och Pilsner 
Humle: Herkules, Perle 

Riktvärden: 
Stamvörtstyrka: ca 12 
Alkohol % Vol: 2,7  
Färg:  ca 10
Beska: 30

Nyckelord

Bilder

Om

Spendrups Bryggeri AB
Spendrups Bryggeri AB
Sankt Eriksgatan 121
11343 Stockholm

08-672 77 00http://spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors, Stockholm och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vin- och spritproducenter som El Coto, Cantina Zaccagnini, Plantation och Tamnavulin. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4,6 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se

Följ Spendrups Bryggeri AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB

Heineken® fångar känslan av smaken på den första iskalla ölen, ”Världens mest uppfriskande ahhh!” i ny stor global kampanj18.4.2024 09:01:43 CEST | Pressmeddelande

Det är oftast de små sakerna i livet som ger störst garanterad tillfredställelse. Vårens tidigt värmande solstrålar. Den svala sidan på kudden. Eller när du känner smaken av den där första iskalla ölen. ”Världens mest uppfriskande ahhh!” är en ny global kampanj som bygger på just den insikten, som fångar känslan och upplevelsen av en kall och fräsch Heineken®. Kampanjen är producerad av byrån Le Pub och går nu live på totalt 75 marknader världen över. I en TVC med soundtrack av Nat King Coles klassiker ’L.O.V.E’, i regi av Alex Feil, tas tittaren med på en förväntansfull resa. En resa som dramatiserar stunden då du efter mycket om och men äntligen får tag på en iskall Heineken® efter en lång dag, samtidigt som den lyfter fram Heinekens fem grundläggande principer som ligger bakom ölens balanserade och fräscha smak. - Det här är verkligen en kampanj med hög igenkänningsfaktor som vi är väldigt taggade på att rulla ut i Sverige. Här är smak, kvalitet och känsla i huvudfokus på samtliga e

Bubbliga nostalgiska nyheter från Loka22.3.2024 15:47:39 CET | Pressmeddelande

Ett bubbligt vatten för de lite mer äventyrliga som gillar nya goda och spännande smaker. Det är Loka Likes sommarnyhet. Loka har inspirerats av nostalgiska smaker som flörtar med barndomens somrar och som smakar som fruktiga och fräscha tuggummin, röda bär, citrus eller melon. Loka Likes Bubble Gum är på tillfälligt besök under sommarmånaderna och finns i servicehandeln från vecka 12 och i dagligvaruhandeln från vecka 16.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye