Brutal Brewing lanserar sin första 100% alkoholfria öl i dagligvaruhandeln
Brutal Brewing är Spendrups bryggeriverkstad som sedan 2011 bryggt kreativa öl som blivit populära i både krogarnas tappkranar och på Systembolaget. A Ship Full of IPA finns nu i maj som en alkoholfri variant i dagligvaruhandeln, lättillgänglig för alla.
India pale ale är en brygdtyp som engelsmännen tog fram för att klara frakt till Indien. Det var en starkare sort av en vanlig engelsk ale, och innehöll humle vilket tog död på alla eventuella bakterier som annars kunde följa med fraktfartygen.
- ”Denna typ av maltaromatiska öl med hög humleblommighet passar utmärkt att tillverka som alkoholfria alternativ. Ölets karaktär och humleblommighet kompenserar förlusten av arom, som naturligt försvinner vid avalkoholisering ner till 0,0 volymprocent. För att bibehålla och förstärka den friska humlekaraktären torrhumlas ölen en extra gång”, berättar bryggmästare Richard Bengtsson, del av Brutalkollektivet.
IPA:an har en rödbrun färg och en kraftigt markerad humlebeska och maltig smak. Doften är humlearomatisk med inslag av grape, melon och citrus, som också märks i smaken. A Ship Full of IPA 0,0% innehåller malten Pilsner, mörk karamellmalt, Cara aroma och Chrystalmalt, samt humlen Magnus, Amarillo, Citra, Cascade, Ella och Galaxy.
Lansering i handeln vecka 19
Brutal Brewings alkoholfria A Ship Full of IPA 0,0% når dagligvaruhandeln i butikerna ICA, Coop, Hemköp och Tempo i vecka nummer 19. Varje flaska innehåller 33 centiliter.
BRUTAL BREWING – A Ship full of IPA
Rek pris: 12,90 SEK
Volym: 33 cl
Alkoholhalt: 0,0 %
För mer information, eller frågor om provsmakning, kontakta:
Sofia Andersson, Produktchef Brutal Brewing, 072-200 77 35, sofia.andersson@spendrups.se
Carro Levy, PR, 070-204 21 18, carro@levycreativity.com
FAKTA OM BRUTAL BREWING
Brutal Brewing är Spendrups bryggeriverkstad sedan 2011. Det är mer än en plats, snarare ett tankesätt, där allt är möjligt och nytt är spännande. Brutal Brewing är en grupp livsbejakande ölentusiaster som samlas för att fira det roliga i livet.
Bilder
Om
Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors, Stockholm och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vin- och spritproducenter som El Coto, Cantina Zaccagnini, Plantation och Tamnavulin. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4,6 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se
Följ Spendrups Bryggeri AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB
Därför ska du ”skära” ditt ölskum18.4.2024 09:02:59 CEST | Pressmeddelande
Heineken® går till botten med konsten att servera den perfekta ölen. Med fokus på ölskummet som en nyckelkomponent för smakupplevelsen avslöjar Thomas van Boheemen, Manager Heineken® Global Star Quality, varför det är avgörande att "skära" ölskummet innan servering.
Heineken® fångar känslan av smaken på den första iskalla ölen, ”Världens mest uppfriskande ahhh!” i ny stor global kampanj18.4.2024 09:01:43 CEST | Pressmeddelande
Det är oftast de små sakerna i livet som ger störst garanterad tillfredställelse. Vårens tidigt värmande solstrålar. Den svala sidan på kudden. Eller när du känner smaken av den där första iskalla ölen. ”Världens mest uppfriskande ahhh!” är en ny global kampanj som bygger på just den insikten, som fångar känslan och upplevelsen av en kall och fräsch Heineken®. Kampanjen är producerad av byrån Le Pub och går nu live på totalt 75 marknader världen över. I en TVC med soundtrack av Nat King Coles klassiker ’L.O.V.E’, i regi av Alex Feil, tas tittaren med på en förväntansfull resa. En resa som dramatiserar stunden då du efter mycket om och men äntligen får tag på en iskall Heineken® efter en lång dag, samtidigt som den lyfter fram Heinekens fem grundläggande principer som ligger bakom ölens balanserade och fräscha smak. - Det här är verkligen en kampanj med hög igenkänningsfaktor som vi är väldigt taggade på att rulla ut i Sverige. Här är smak, kvalitet och känsla i huvudfokus på samtliga e
Bubbliga nostalgiska nyheter från Loka22.3.2024 15:47:39 CET | Pressmeddelande
Ett bubbligt vatten för de lite mer äventyrliga som gillar nya goda och spännande smaker. Det är Loka Likes sommarnyhet. Loka har inspirerats av nostalgiska smaker som flörtar med barndomens somrar och som smakar som fruktiga och fräscha tuggummin, röda bär, citrus eller melon. Loka Likes Bubble Gum är på tillfälligt besök under sommarmånaderna och finns i servicehandeln från vecka 12 och i dagligvaruhandeln från vecka 16.
Desirée Jaks lanserar Melleruds Mästarbrygd 2024 – en mörk stout11.3.2024 10:00:58 CET | Pressmeddelande
Vinnaren av Årets Kock 2023, Desirée Jaks, har traditionsenligt tagit fram sin egen Mästarbrygd tillsammans med Melleruds. Till sin hjälp har hon haft Richard Bengtsson, chefsbryggmästare på Spendrups. Årets Mästarbrygd är en kolsvart stout med utsökt rostig maltighet och vitt, krämigt skum.
Spendrups och Trioworld satsar på återvunnen plast22.2.2024 12:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter omfattande tester under de två senaste åren har nu Spendrups gått över till 30 procent återvunnen plast i all plast som används runt pallar och dryckestråg. Det kommer att ge en besparing på 150 ton ny plast och 200 ton koldioxidekvivalenter årligen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum