Brutal Brewing lanserar sin första 100% alkoholfria öl i dagligvaruhandeln

I maj lanserar Brutal Brewing sin klassiska india pale ale A Ship Full of IPA i en alkoholfri variant, vilket blir bryggeriets första alkoholfria öl på 0,0% dagligvaruhandeln. Ölet har samma betoning på maltbas och blommiga humlearom som A Ship Full of IPA som finns på Systembolaget och restaurang, men nu 100% alkoholfri.

Brutal Brewing är Spendrups bryggeriverkstad som sedan 2011 bryggt kreativa öl som blivit populära i både krogarnas tappkranar och på Systembolaget. A Ship Full of IPA finns nu i maj som en alkoholfri variant i dagligvaruhandeln, lättillgänglig för alla.

India pale ale är en brygdtyp som engelsmännen tog fram för att klara frakt till Indien. Det var en starkare sort av en vanlig engelsk ale, och innehöll humle vilket tog död på alla eventuella bakterier som annars kunde följa med fraktfartygen.

- ”Denna typ av maltaromatiska öl med hög humleblommighet passar utmärkt att tillverka som alkoholfria alternativ. Ölets karaktär och humleblommighet kompenserar förlusten av arom, som naturligt försvinner vid avalkoholisering ner till 0,0 volymprocent. För att bibehålla och förstärka den friska humlekaraktären torrhumlas ölen en extra gång”, berättar bryggmästare Richard Bengtsson, del av Brutalkollektivet.

IPA:an har en rödbrun färg och en kraftigt markerad humlebeska och maltig smak. Doften är humlearomatisk med inslag av grape, melon och citrus, som också märks i smaken. A Ship Full of IPA 0,0% innehåller malten Pilsner, mörk karamellmalt, Cara aroma och Chrystalmalt, samt humlen Magnus, Amarillo, Citra, Cascade, Ella och Galaxy.

Lansering i handeln vecka 19

Brutal Brewings alkoholfria A Ship Full of IPA 0,0% når dagligvaruhandeln i butikerna ICA, Coop, Hemköp och Tempo i vecka nummer 19. Varje flaska innehåller 33 centiliter.

BRUTAL BREWING – A Ship full of IPA
Rek pris: 12,90 SEK
Volym: 33 cl
Alkoholhalt: 0,0 %

För mer information, eller frågor om provsmakning, kontakta:

Sofia Andersson, Produktchef Brutal Brewing, 072-200 77 35, sofia.andersson@spendrups.se

Carro Levy, PR, 070-204 21 18, carro@levycreativity.com

FAKTA OM BRUTAL BREWING
Brutal Brewing är Spendrups bryggeriverkstad sedan 2011. Det är mer än en plats, snarare ett tankesätt, där allt är möjligt och nytt är spännande. Brutal Brewing är en grupp livsbejakande ölentusiaster som samlas för att fira det roliga i livet.

Nyhet! Schweppes Lemon Zero – och tre älskade sommardrinkar utan tillsatt socker15.5.2018 09:52Pressmeddelande

Sommarens svalkande drinkar är till för att avnjutas, kanske allra helst vid poolkanten eller på en god väns balkong. Oavsett finns det aldrig anledning att tumma på smaken. Därför lanserar nu Schweppes Lemon Zero, för dig som vill njuta av lika goda drinkar utan tillsatt socker. Testa Schweppes Lemon Zero i tre klassiska sommarfavoriter – du kommer garanterat få en frisk smakupplevelse du länge vill sippa på.

Gotlands Bryggeri har hittat sitt nya hem vid Hällarna16.4.2018 12:30Pressmeddelande

Nu är det klart att Gotlands Bryggeri bygger sitt nya bryggeri vid Hällarna i den södra delen av Visby. Tomten, på Cypressgatan 3 B, ligger ovanför den nya kryssningskajen och motsvarar kraven på ett nytt bryggeri med bra produktionsförutsättningar och ett bra läge. Bygglovshandlingarna kommer att lämnas in i början av hösten. Investeringen ligger på ca 80 miljoner kronor och det nya bryggeriet beräknas stå klart våren 2020.