Brutal Brewing lanserar sin första 100% alkoholfria öl i dagligvaruhandeln

I maj lanserar Brutal Brewing sin klassiska india pale ale A Ship Full of IPA i en alkoholfri variant, vilket blir bryggeriets första alkoholfria öl på 0,0% dagligvaruhandeln. Ölet har samma betoning på maltbas och blommiga humlearom som A Ship Full of IPA som finns på Systembolaget och restaurang, men nu 100% alkoholfri.

Brutal Brewing är Spendrups bryggeriverkstad som sedan 2011 bryggt kreativa öl som blivit populära i både krogarnas tappkranar och på Systembolaget. A Ship Full of IPA finns nu i maj som en alkoholfri variant i dagligvaruhandeln, lättillgänglig för alla.

India pale ale är en brygdtyp som engelsmännen tog fram för att klara frakt till Indien. Det var en starkare sort av en vanlig engelsk ale, och innehöll humle vilket tog död på alla eventuella bakterier som annars kunde följa med fraktfartygen.

- ”Denna typ av maltaromatiska öl med hög humleblommighet passar utmärkt att tillverka som alkoholfria alternativ. Ölets karaktär och humleblommighet kompenserar förlusten av arom, som naturligt försvinner vid avalkoholisering ner till 0,0 volymprocent. För att bibehålla och förstärka den friska humlekaraktären torrhumlas ölen en extra gång”, berättar bryggmästare Richard Bengtsson, del av Brutalkollektivet.

IPA:an har en rödbrun färg och en kraftigt markerad humlebeska och maltig smak. Doften är humlearomatisk med inslag av grape, melon och citrus, som också märks i smaken. A Ship Full of IPA 0,0% innehåller malten Pilsner, mörk karamellmalt, Cara aroma och Chrystalmalt, samt humlen Magnus, Amarillo, Citra, Cascade, Ella och Galaxy.

Lansering i handeln vecka 19

Brutal Brewings alkoholfria A Ship Full of IPA 0,0% når dagligvaruhandeln i butikerna ICA, Coop, Hemköp och Tempo i vecka nummer 19. Varje flaska innehåller 33 centiliter.

BRUTAL BREWING – A Ship full of IPA
Rek pris: 12,90 SEK
Volym: 33 cl
Alkoholhalt: 0,0 %

För mer information, eller frågor om provsmakning, kontakta:

Sofia Andersson, Produktchef Brutal Brewing, 072-200 77 35, sofia.andersson@spendrups.se

Carro Levy, PR, 070-204 21 18, carro@levycreativity.com

FAKTA OM BRUTAL BREWING
Brutal Brewing är Spendrups bryggeriverkstad sedan 2011. Det är mer än en plats, snarare ett tankesätt, där allt är möjligt och nytt är spännande. Brutal Brewing är en grupp livsbejakande ölentusiaster som samlas för att fira det roliga i livet.

Spendrups går med i plastinitiativ4.9.2018 12:32Pressmeddelande

En av de stora globala hållbarhetsutmaningarna är hanteringen av plast och krafttag tas runtom i världen för att begränsa plastavfallet och öka återvinningen. EU lanserade i januari 2018 en strategi för plast. I Sverige har Dagligvaruleverantörers Förbund, DLF, startat ett initiativ med målet att de plastförpackningar som medlemsföretagen sätter på marknaden, och som omfattas av producentansvarsförordningen, ska gå att materialutnyttja senast år 2022. Detta har Spendrups nu anslutit sig till, tillsammans med andra ledande aktörer i livsmedelsbranschen.

Vinnarna är korade: Sveriges Bästa Gin & Tonic 2018 görs av bartendern Mihail Mihaylov och utbildningsledaren Christoffer Ek. Här är recepten!1.9.2018 18:47Pressmeddelande

Idag avgjordes Schweppes prestigefulla tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic. I finalen där tre smaksäkra hemmamixare och tre professionella bartenders gjorde upp står det nu klart att bartendern Mihail Mihaylov från Stockholm och utbildningsledaren Christoffer Ek från Växjö gör landets bästa Gin & Tonics. I år var det de mest originaltrogna bidragen som hade störst framgång hos juryn.