Brutal Brewing lanserar sin första 100% alkoholfria öl i dagligvaruhandeln

I maj lanserar Brutal Brewing sin klassiska india pale ale A Ship Full of IPA i en alkoholfri variant, vilket blir bryggeriets första alkoholfria öl på 0,0% dagligvaruhandeln. Ölet har samma betoning på maltbas och blommiga humlearom som A Ship Full of IPA som finns på Systembolaget och restaurang, men nu 100% alkoholfri.

Brutal Brewing är Spendrups bryggeriverkstad som sedan 2011 bryggt kreativa öl som blivit populära i både krogarnas tappkranar och på Systembolaget. A Ship Full of IPA finns nu i maj som en alkoholfri variant i dagligvaruhandeln, lättillgänglig för alla.

India pale ale är en brygdtyp som engelsmännen tog fram för att klara frakt till Indien. Det var en starkare sort av en vanlig engelsk ale, och innehöll humle vilket tog död på alla eventuella bakterier som annars kunde följa med fraktfartygen.

- ”Denna typ av maltaromatiska öl med hög humleblommighet passar utmärkt att tillverka som alkoholfria alternativ. Ölets karaktär och humleblommighet kompenserar förlusten av arom, som naturligt försvinner vid avalkoholisering ner till 0,0 volymprocent. För att bibehålla och förstärka den friska humlekaraktären torrhumlas ölen en extra gång”, berättar bryggmästare Richard Bengtsson, del av Brutalkollektivet.

IPA:an har en rödbrun färg och en kraftigt markerad humlebeska och maltig smak. Doften är humlearomatisk med inslag av grape, melon och citrus, som också märks i smaken. A Ship Full of IPA 0,0% innehåller malten Pilsner, mörk karamellmalt, Cara aroma och Chrystalmalt, samt humlen Magnus, Amarillo, Citra, Cascade, Ella och Galaxy.

Lansering i handeln vecka 19

Brutal Brewings alkoholfria A Ship Full of IPA 0,0% når dagligvaruhandeln i butikerna ICA, Coop, Hemköp och Tempo i vecka nummer 19. Varje flaska innehåller 33 centiliter.

BRUTAL BREWING – A Ship full of IPA
Rek pris: 12,90 SEK
Volym: 33 cl
Alkoholhalt: 0,0 %

För mer information, eller frågor om provsmakning, kontakta:

Sofia Andersson, Produktchef Brutal Brewing, 072-200 77 35, sofia.andersson@spendrups.se

Carro Levy, PR, 070-204 21 18, carro@levycreativity.com

FAKTA OM BRUTAL BREWING
Brutal Brewing är Spendrups bryggeriverkstad sedan 2011. Det är mer än en plats, snarare ett tankesätt, där allt är möjligt och nytt är spännande. Brutal Brewing är en grupp livsbejakande ölentusiaster som samlas för att fira det roliga i livet.

Spendrups världsledande på ekologisk öl4.6.2018 09:32Pressmeddelande

Spendrups har jobbat länge på ett starkt och stort utbud av ekologiska drycker, trots att det innebär stora utmaningar. Det gäller inte minst inom ölproduktionen där vi har valt att producera öl som är ekologiskt till 100 procent. Spendrups har nu skrivit avtal med ytterligare en producent av ekologisk humle, och säkrat tillgången av humle i många år framåt. Nu hr vi passerat 10 miljoner liter ekologiskt öl vilket innebär att vi är störst i världen på ekologisk öl.