Brutal Brewing lanserar sin första 100% alkoholfria öl i dagligvaruhandeln

I maj lanserar Brutal Brewing sin klassiska india pale ale A Ship Full of IPA i en alkoholfri variant, vilket blir bryggeriets första alkoholfria öl på 0,0% dagligvaruhandeln. Ölet har samma betoning på maltbas och blommiga humlearom som A Ship Full of IPA som finns på Systembolaget och restaurang, men nu 100% alkoholfri.

Brutal Brewing är Spendrups bryggeriverkstad som sedan 2011 bryggt kreativa öl som blivit populära i både krogarnas tappkranar och på Systembolaget. A Ship Full of IPA finns nu i maj som en alkoholfri variant i dagligvaruhandeln, lättillgänglig för alla.

India pale ale är en brygdtyp som engelsmännen tog fram för att klara frakt till Indien. Det var en starkare sort av en vanlig engelsk ale, och innehöll humle vilket tog död på alla eventuella bakterier som annars kunde följa med fraktfartygen.

- ”Denna typ av maltaromatiska öl med hög humleblommighet passar utmärkt att tillverka som alkoholfria alternativ. Ölets karaktär och humleblommighet kompenserar förlusten av arom, som naturligt försvinner vid avalkoholisering ner till 0,0 volymprocent. För att bibehålla och förstärka den friska humlekaraktären torrhumlas ölen en extra gång”, berättar bryggmästare Richard Bengtsson, del av Brutalkollektivet.

IPA:an har en rödbrun färg och en kraftigt markerad humlebeska och maltig smak. Doften är humlearomatisk med inslag av grape, melon och citrus, som också märks i smaken. A Ship Full of IPA 0,0% innehåller malten Pilsner, mörk karamellmalt, Cara aroma och Chrystalmalt, samt humlen Magnus, Amarillo, Citra, Cascade, Ella och Galaxy.

Lansering i handeln vecka 19

Brutal Brewings alkoholfria A Ship Full of IPA 0,0% når dagligvaruhandeln i butikerna ICA, Coop, Hemköp och Tempo i vecka nummer 19. Varje flaska innehåller 33 centiliter.

BRUTAL BREWING – A Ship full of IPA
Rek pris: 12,90 SEK
Volym: 33 cl
Alkoholhalt: 0,0 %

För mer information, eller frågor om provsmakning, kontakta:

Sofia Andersson, Produktchef Brutal Brewing, 072-200 77 35, sofia.andersson@spendrups.se

Carro Levy, PR, 070-204 21 18, carro@levycreativity.com

FAKTA OM BRUTAL BREWING
Brutal Brewing är Spendrups bryggeriverkstad sedan 2011. Det är mer än en plats, snarare ett tankesätt, där allt är möjligt och nytt är spännande. Brutal Brewing är en grupp livsbejakande ölentusiaster som samlas för att fira det roliga i livet.

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i femte generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 3,5 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Hellefors Bryggeri och BIBAB. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se

BIBAB vinner viktig transportupphandling20.3.2019 14:44:19 CETPressmeddelande

Nu är det klart att Spendrups dotterbolag BIBAB har vunnit Altias tranportupphandling för dryckesdistribution. Eftersom Altia ä en stor aktör inom vin-och spritprodukter med kända varumärken såsom Blossa, Chill-Out, Koskenkorva, Grönstedts och OP Andersson, är detta en viktig affär på en transportmarknad i snabb förändring. Det nya samarbetet startade den 4:e mars och Spendrups har tillsammans med Altia haft en bra start där leveranserna fungerat utmärkt. Samdistribution för med sig fördelar inom hållbarhet, t.ex ökad fyllnadsgrad på de gemensamma transporterna vilket kommer leda till en reducering av CO2-utsläppen.

SSP tecknar avtal med Spendrups19.2.2019 16:01:09 CETPressmeddelande

Kampen om ett av Restaurangsveriges största och mest prestigefyllda avtal har avgjorts. Det blev Spendrups Bryggeri som vann uppdraget att förse resenärer och besökare på flygplatser och järnvägsstationer över hela landet med öl, läsk och vatten. SSP som driver restauranger, caféer, barer och kiosker bland annat på Arlanda, Landvetter, Sturup samt Centralstationerna i Stockholm, Malmö och Göteborg valde svenska Spendrups i tuff konkurrens. Joakim Klingsell, vd på SSP Sverige, säger att man valde Spendrups mycket på grund av deras starka sortiment och personliga lokala engagemang.