Brutal Brewing utvecklar folkölskategorin med innovativ bryggteknik

Genom en unik bryggteknik lanserar nu Brutal Brewing ett helt nytt typ av folköl som levererar full smakstyrka, men endast innehåller 2,7 % alkohol. De tre brygdtyperna Hoppy Lager, Pilsner och IPA ska möta det stora intresset för smakrik öl med lägre alkoholhalt samt bredda dagens utbud inom det avsomnade 2,8-segmentet. Taste-A-Lot blir namnet för den kommande serien med kontinuerlig smakutveckling.

Taste A Lot 2,7 %, Hoppy Lager, IPA, Pilsner

Projektet startades för ett par år sedan med att Brutal Brewing ville lösa problemet med att 2,8-segmentet stannat upp i utveckling och breddning trots hög potential med höga volymer och de senare årens intresse för produkter med lägre alkohol.

Målet med Taste-A-Lot är att vända den negativa utvecklingstrenden för 2,8 % genom att skapa ett fullvärdigt öl med låg alkoholhalt man kan dricka till vardag som fest och som levererar på smak, känsla och design.

För att förstå det verkligt unika med Taste-A-Lot måste man titta närmare på den innovativa bryggprocessen. Ett unikt koncept där ett starköl har kombinerats med en alkoholfri brygd. Ett starköl har en mycket mer komplex smakprofil än ett folköl just på grund av att man måste mata jästen med mer råvaror för att få upp alkoholstyrkan. Den här tekniken skapar en kombination av två fullt utvecklade brygder som därigenom har avsevärt större fyllighet och komplexitet än en vanlig folköl.

– I enkelhet har vi tagit två fullt utvecklade brygder och kombinerat dem till en. Det är dock en helt ny och omfattande tillverkningsprocess med många olika moment. Och resultatet är en fantastisk produkt med avsevärt större fyllighet och komplexitet än en vanlig folköl eller alkoholfri öl, säger Sofia Andersson, produktchef på Brutal Brewing.

Taste-A-Lot lanseras i dagligvaruhandeln vecka 36 som Hoppy Lager, Pilsner och IPA. För mer detaljerad information om brygderna se nedan eller kontakta Sofia Andersson per mail via sofia.andersson@spendrups.se.

Taste-A-Lot Hoppy Lager 2,7 %
Ljus och modern humlearomatisk lager utmärker sig med sin ljusgula färg, aromatiska och balanserade beska och sin utpräglat törstsläckande karaktär. En riktigt ”humlebomb” bestående av humlesorterna Mosaic, Galaxy, Centennial, Olicana, Simcoe och Eukanot som var och en bidrar till den spännande helheten av tropiska frukter och citrustoner. Trevlig maltkropp från Pilsner-, Münchener - och karamellmalt.

Färg: Ljusgul
Doft:  Kraftig och frisk humleblommig doft med tydliga inslag av citrus
Smak:  Balanserad maltkropp, humleblommig med markerad beska
Malt: Pilsner-, Münchener- och karamellmalt
Humle:  Herkules, Mosaic, Galaxy, Centennial, Olicana, Simcoe och Eukanot

Riktvärden
Stamvörtstyrka: ca 11
Alkohol % Vol: 2,7
Färg: ca 7
Beska: ca 30

Taste-A-Lot IPA 2,7 %
Ett öl med trevlig maltkropp bestående av Pilsnermalt och olika typer av karamellmalt, som tillsammans bidrar till ett brett spektrum av maltens olika karaktärsdrag och ger en härligt karamelliserad, bärnstensfärgad öl. Maltbasen toppas med aromer från Cascade, Amarillo- samt Galaxyhumle: grapefrukt, melon, citrus och en lätt blommighet – allt fint balanserat med en markerad beska.

Färg: Bärnsten
Doft: Kraftig humlearomatisk med fruktigt inslag citrus, grape och aningen blommig.
Smak: Maltig med en markerad humlebeska och angenäm humlearom med inslag av citrus, grape, passionsfrukt.
Malt: Pilsner, mörk karamellmalt, Caraaroma, Crystal malt
Humle:Herkules, Amarillo, Cascade och Galaxy

Riktvärden
Stamvörtstyrka: 9,5
Alkohol vol %: 2,7
Färg: 38
Humlebeska: 30

Taste-A-Lot Pilsner 2,7 %

Ett öl som till karaktären är mer än en klassisk pilsner; ett lageröl där maltmixen är väl avvägd mellan Pilsner- och Münchenermalt, vilket bidrar till en trevlig kropp och maltarom med en balanserad fyllighet, låg sötma. Klassiska humlesorter ger en balanserad beska och en lätt humlearomatisk doft.

Färg: Gul
Doft: Maltigt med inslag av en lätt humleblommighet
Smak: Balanserad fyllighet med låg sötma, medelstor kropp med en viss beska
Malt: Münchener och Pilsner
Humle: Herkules, Perle

Riktvärden:
Stamvörtstyrka: ca 12
Alkohol % Vol: 2,7
Färg:  ca 10
Beska: 30

Taste A Lot 2,7 %, Hoppy Lager, IPA, Pilsner
Taste A Lot 2,7 % Hoppy Lager

14303 Vårby

08-672 77 00http://spendrups.se

Spring Wine & Spirits inleder samarbete med Diageo, världens största spritföretag28.10.2021 12:00:00 CEST | Pressmeddelande

Spring Wine & Spirits (dotterbolag till Spendrups AB) och Diageo har idag tecknat ett exklusivt avtal som innebär att Spring Wine & Spirits tar över försäljningen av Diageos hela spritportfölj till grossister, HoReCa (hotell, restaurang och catering) samt RTD (ready-to-drink) till Systembolaget och HoReCa. Diageo säljer idag ca 200 000 liter sprit till restaurangmarknaden och drygt två miljoner liter RTD-dryck på Systembolaget årligen. Avtalet gäller från den 1 januari 2022.

Mimmi Arvidsson och William Prütz blandar Sveriges Bästa Gin och Tonic 202125.8.2021 09:06:30 CEST | Pressmeddelande

För sjätte året arrangerar Schweppes Sveriges Bästa Gin & Tonic, tävlingen där hemmamixare och professionella bartenders tävlar i konsten att kittla smaklökarna med en GT. Nu står det klart att kocken William Prütz och bartendern Mimmi Arvidsson har blandat de vinnande varianterna. Recepten som röstats fram bjuder på smaker från vanilj, ingefära och apelsin respektive galiamelon, gurka och citronmeliss.