Bryggaren och sommelieren Anna Spendrup bjuder på ny calvadosfatlagrad julmustnyhet och goda tilltugg

7.10.2015 11:33 | Spendrups Bryggeri AB

En ny smak av den populära Nygårda Lagrad Julmust (tidigare Nygårda Vintage Oak) lanseras nu. Årets nyhet har lagrats på calvadosfat. Under ett antal år har Nygårda Fatlagrad Julmust lanserats exklusivt på Systembolaget och varje gång gjort succé. Anna Spendrup har hittat sin nya julfavorit i den calvadosfatlagrade musten och ser den som en god anledning att bjuda in vänner till julmingel.

– Jag är väldigt svag för julmust. Lite extra svag är jag för fatlagrade Nygårda därför att jag uppskattar att den klassiska julmustsmaken ges stor plats, men samtidigt bjuder på en lite mer komplex smakbild med de, i det här fallet, välbalanserade tonerna av calvados. Dessutom är sötman lite mer återhållen, säger Anna Spendrup.

Nygårda Lagrad Julmust, som är alkoholfri, tappas i en champagneformad flaska, vilket gör den till ett passande inslag på julbordet, vid julminglet och faktiskt även till nyår.

– Ett tips är att servera den som en apéritif tillsammans med goda tilltugg, säger Anna Spendrup. Ett tilltugg som är lätt att göra är att skära ut trekanter av tunna skivor valnötsbröd, lägga på lite blå- eller grönmögelost och toppa med en sked calvadoskokt äppelkompott med lite kanel i. Och har man ingen äppelkompott så funkar det även med fikonmarmelad. Enkelt och hur gott som helst!

Romfatslagrade Nygårda tar steget ut i dagligvaruhandeln och restauranger
Ytterligare en nyhet för i år är att den romfatslagrade julmusten kommer att finnas till försäljning i 33 cl glasflaska både i dagligvaruhandeln och på restaurang. Under alla år som den fatlagrade musten funnits på Systembolaget har många restaurangkunder efterfrågat den för att kunna servera på sina julbord. Från och med i år finns alltså den möjligheten. Exklusivt på Systembolaget kommer Nygårda Lagrad Julmust att fortsätta att finnas till försäljning. I år med calvadosfatlagrad och bourbonfatlagrad must.

I dagligvaruhandeln och för restaurang finns den romfatslagrade (33 cl) samt, som vanligt, den ekfatslagrade julmusten (33 cl) till försäljning och kostar ca 9,90 kr. Här finns också som alltid vår traditionella Nygårda Julmust.

Nygårda Fatlagrad Julmust på 75 cl glasflaska finns på Systembolaget i begränsad upplaga. I Systembolagets hyllor kommer man också att hitta den uppskattade bourbonfatlagrade julmusten. Julmusten finns till försäljning fr o m den 2 november och kostar 29,90. Artikelnummer för Nygårda Fatlagrad Julmust Calvados är 1948-1 och för Nygårda Fatlagrad Julmust Bourbon 1972-01.

Nygårda Lagrad Julmust är ett nytt namn på musten som tidigare hette Nygårda Vintage Oak.

För mer information, vänligen kontakta:
Stefan Santos, marknadschef alkoholfritt, 0761-16 79 50, stefan.santos@spendrups.se
Annika Molander, kommunikationsdirektör, 0733-55 06 16, annika.molander@spendrups.se

Spendrups Bryggeri grundades 1897. Vi är ett bryggeri med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups Bryggeri,  Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, Briska, El Coto, Gallo m fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende bryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 900 medarbetare och omsätter ca 3,3 MDKR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri.  www.spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i femte generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 950 medarbetare och omsätter cirka 3,3 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Hellefors Bryggeri och BIBAB. www.spendrups.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Nu korar vi Sveriges Bästa Gin & Tonic!6.4.2017 10:30Pressmeddelande

Söndagen den 9 april är det internationella GT-dagen. Det firar Schweppes med att öppna anmälan till tävlingen Sveriges Bästa Gin & Tonic. GT är en älskad klassiker som kan varieras i det oändliga. Frågan är vem som gör den bästa. För tredje året i rad anordnar Schweppes tävlingen tillsammans med Nöjesguiden. Nytt för i år är att bartenders och amatörer tävlar sinsemellan. Finalen går av stapeln den 26 augusti på Gamla Riksarkivet i Stockholm.