Bryggeridagarna på Skansen 3 - 5 juni

Under tre eftermiddagar och sommarkvällar förvandlas Bollnästorget på Skansen till ett härligt öl- och mikrobryggeritorg under namnet Bryggeridagarna på Skansen. Här är det möjligt att provsmaka spännande öl under trevliga former.

-Det ska bli mycket roligt att få presentera öl-kultur på Skansen, säger John Brattmyhr, chef på Skansen. Det är en del i vårt kulturarv och det är spännande att så många tagit upp traditionen igen i liten skala.

-Att visa ölhantverket på ett försommarvackert Skansen är en perfekt kombination, säger Marianne Wallberg som i vanliga fall arrangerar Stockholm Beer & Whisky Festival på Nackastrandsmässan.

Här finns möjlighet att träffa bryggmästare och andra ölexperter för att diskutera ölframställning, smaker och sorter. Totalt möter man ett 60-tal bryggerier av varierande storlek. Framåt kvällen blir det underhållande livemusik och dans på dansbanan.

Bryggeridagarna på Skansen är ett kvällsarrangemang som börjar kl 16.00 och håller på fram till kl 23.00. Provsmakningskuponger och ett glas som ska användas för provningarna under besöket köps på plats. Biljetter till Bryggeridagarna köps via Ticketmaster.

Bryggeridagarna är ett samarbete mellan Skansen och Stockholm Beer & Whisky Festival som är världens största mässa i sitt slag och har hög internationell status sedan starten 1992. Mässan är en årlig manifestation för ökad kunskap om öl, whisky och andra drycker. Stockholm Beer & Whisky Festival firar 25 år i höst. Se mer på hemsidan

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Skansen samarbetar med Svenska Barnmorskeförbundet3.10.2017 11:16Pressmeddelande

På Skansen gestaltas hur livet var förr, och en viktig del i livet var starten - födseln. För att kunna ge en bild av hur en viktig yrkeskår fungerade under åren 1920 - 1930 har Skansen inlett ett samarbete med Svenska Barnmorskeförbundet. Med hjälp av volontärer som alla arbetat som barnmorskor kommer gästerna på Skansen att få möta Hilda Andersson, legitimerad barnmorska på väg till nästa förlossning någon gång på 1930-talet.

Höstmarknad som kring år 190014.9.2017 07:00Pressmeddelande

Nu är det dags för den årliga höstmarknaden på Skansen. Sommarängen vid Skånegården fylls av försäljarnas stånd med sylter och marmelader, hantverk och blommor, färg och verktyg, godis och korvar... Drängar prövar sin styrka, porslinet ryker, barnen hoppar i höet, länsman jagar tvivelaktiga figurer och kroppkakorna ryker från de stora grytorna. Allt är som upplagt den 23-24 september för en riktig höstmarknad som vid förra sekelskiftet med andra ord.