Bryggmästare Bengtsson på Spendrups önskar en god och grön jul med ölnyheterna Melleruds Klassiska Julöl och Gränges Julöl Eko

Äntligen en grön jul! Det börjar dra ihop sig till jul och med nya Gränges Julöl Eko gör bryggmästare Bengtsson allt för att den ska bli så grön som möjligt. Ur säcken med ölnyheter har Bengtsson också plockat fram ytterligare en nyhet, nämligen Melleruds Klassiska Julöl.

I bryggeriet på Spendrups förbereder man nu för fullt inför julen. Ur tankarna stiger dofter av maltiga karamelldofter med lätta inslag av choklad och lakrits.

– I år har jag haft förmånen att ta fram två nya julöl – för två klassiska varumärken i lite ny tappning. Två lustfyllda utmaningar som jag för egen del tycker har landat ner i två både smakfulla och smakfyllda resultat. Båda fyllda till bredden med bryggmästarkärlek. Gränges Julöl är enbart gjord på ekologiska ingredienser som bjuder på smaktoner av lakrits, kaffe och karamell. I Melleruds Klassiska Julöl ingår hela fem maltsorter, allt enligt julölskonstens alla regler, som tillsammans skapar en maltkomplexitet i smaken, säger Richard Bengtsson.

En annan klassisk julöl, som också erbjuds i Spendrups sortiment, är Mariestads Julebrygd. Även den en välsmakande smällkaramell med sina fem maltsorter.

– Maltigt värre med andra ord. Men, det kan aldrig bli för mycket malt. I varje fall inte om det alltid kombineras och balanseras med ingredienserna humle och jäst – och så vatten, avslutar Richard Bengtsson

Ytterligare fakta om årets julöl från Spendrups finns att läsa i bifogade dokument.

För ytterligare information kontakta:
Richard Bengtsson, bryggmästare, 0702-15 68 99, richard.bengtsson@spendrups.se
Henrik Åström, marknadschef eget öl, 076-846 79 94, henrik.astrom@spendrups.se
Annika Molander, informationsdirektör, 073-355 06 16, annika.molander@spendrups.se

Spendrups Bryggeri grundades 1897. Vi är ett bryggeri med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups Bryggeri,  Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, Briska, El Coto, Gallo m fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende bryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 900 medarbetare och omsätter ca 3,3 MDKR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri.  www.spendrups.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Vinnarna av Schweppes tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic 2017 är bartendern Mano och fysikern Martin28.8.2017 16:00Pressmeddelande

I lördags avgjordes tredje upplagan av Schweppes tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic. Efter finalen, där fem professionella bartenders och fem entusiastiska amatörer gjorde upp i två separata tävlingar, står det nu klart att bartendern Mano Roshdis GT ”Golden Pearl” och fysikern Martin Johanssons GT ”Midnattssolsdrömmande Rabarber” är Sveriges bästa Gin & Tonics.