Brynäs IF förändrar ledarstaben – Magnus Sundquist ny huvudtränare i klubben

Brynäs IF har fattat beslut att befordra Magnus Sundquist till huvudtränare i klubbens SHL-lag. Samtidigt har föreningen gjort ett avslut med Tommy Sjödin och Janne Larsson.

Fotorättighet: Bildbyrån

Brynäs IF har i dag fattat beslut att göra en förändring i ledarstaben runt föreningens SHL-lag.

Det innefattar att tidigare huvudtränaren Tommy Sjödin och assisterande tränaren Janne Larsson lämnar sina uppdrag i klubben.

Ny huvudtränare för Brynäs IF är Magnus Sundquist, som befordras från sin tidigare position som assisterande tränare. Samtidigt flyttas också Mikael Holmqvist upp från J18-laget till att assistera Sundquist i den sportsliga ledarstaben som även innehåller målvaktstränaren Anders Palm.

Brynäs IF är, som tidigare kommunicerat, inne i en omorganisation. Där har klubben noggrant fört en utvärderingsprocess kring ledarskapet i herrlaget - vilket lett fram till dagens beslut.

I processen har klubben varit tydlig med att separera prestation från resultat, vilket är anledningen till att beslutet fattats oberoende av två raka segrar i SHL.

- Vi känner att vi inte har presterat tillräckligt bra i spelet ute på isen. Ledarskapet har inte varit tydligt nog i vardagen och i match. Vi har självklart utvärderat det här sedan säsongsstart och vi kräver mer i Brynäs IF än vad vi presterat spelmässigt, säger tillförordnade sportchefen Andreas Dackell.

Varför föll valet på Magnus Sundquist som ny huvudtränare?

- Magnus är rätt person. Han utstrålar en trygghet i sitt ledarskap som kommer att smitta av sig på spelarna. Han kommer att komma in och visa vad han vill med laget och hjälpa grabbarna för att ta steg mot att utvecklas och bli starkare både som individer och lag.

Och Mikael Holmqvist som assisterande?

- Han står för samma ledarskap som Magnus, är tydlig i sitt sätt att leda och har pondus. Sen är det roligt att kunna lyfta någon från våra egna led. Vi har varit duktiga på att fostra egna spelare, men inte lika bra på att fostra ledare. Med ”Honken” känner vi att vi har en person som vi vill lyfta upp och ge chansen. Han har visat ett härligt ledarskap med J18 och har också erfarenhet från huvudtränaruppdrag på seniornivå tidigare i karriären, säger Andreas Dackell.

52-årige Magnus Sundquist är född i Umeå men uppvuxen i Fagersta.

Han har 13 säsonger bakom sig som huvudtränare i danska Rödovre, norska Stjernen och Tingsryds AIF.

Han har vunnit ett danskt mästerskap, varit assisterande förbundskapten för Danmark i JVM och är, i Sverige, mest känd för att ha lett Tingsryd till en andraplats och Hockeyallsvenska finalen säsongen 15/16.

Från och med i dag är han huvudtränare i Brynäs IF.

- Till att börja med är det alltid tråkigt när personer man byggt upp en bra relation med får sluta. Samtidigt, när klubben kallade in mig på möte och ställde frågan om jag ville ta över som headcoach utifrån den profilen de ville ha så var det inga tveksamheter över att säga ja. Brynäs är min arbetsgivare och när det kommer till sådana här frågor är klubben viktigare än den enskilda individen. Det handlar inte om mig eller någon annan, utan om vad som är bäst för Brynäs.

På vilket sätt kommer det märkas att du är ny huvudtränare i klubben?

- Det kommer att bli en del ändringar i det dagliga. Sedan ska vi se över hur vi ska agera i spelidén. Det finns säkert saker vi kommer att ändra på och som vi kan göra bättre.

Hur ser du på potentialen att få ut mer av spelarmaterialet?

- Det tror jag självklart att det finns. Det ska inte vara stopp här. Jag själv, spelarna och många andra ska alla ta ansvar för att vi ska bli bättre. Jag tror att vi har stora möjligheter till det.

Det här är Magnus Sundquist

Ålder: 52

Klubbar som spelare: Fagersta, Mora, Västra Frölunda, Vita Hästen, Gentofte (Danmark), Rödovre (Danmark)

Klubbar som tränare: Rödovre, Stjernen, Tingsryd, Brynäs IF

Aktuell som: Ny huvudtränare i Brynäs IF

Det här är Mikael Holmqvist

Ålder: 42

Klubbar som spelare: Hofors, Team Gävle, Surahammar, IFK Arboga, Örebro HK

Klubbar som tränare: Hofors, Fagersta, Borlänge, Brynäs J18

Aktuell som: Ny assisterande tränare i Brynäs IF

För enskilda intervjuer i media finns följande möjligheter.

+ Från 11.00 och framåt finns tillförordnade sportchefen Andreas Dackell och klubbdirektören Michael Campese tillgängliga att göra intervjuer på plats i Gavlerinken och svara på frågor via telefon

+ Från 13.00 finns Magnus Sundquist tillgänglig att göra intervjuer på plats i Gavlerinken, samt svara på frågor via telefon. Självklart finns Dackell och Campese tillgängliga även här för den som vill prata med alla tre vid samma tillfälle.

Fotorättighet: Bildbyrån