Brynäs IF rekryterar kommersiell chef

Brynäs IF anställer en kommersiell chef. Mattias Lundqvist tillträder den nya tjänsten 3 juni. — Jag inspireras starkt av det arbete vi påbörjat, säger den nye kommersiella chefen.

Mattias Lundqvist, ny kommersiell chef i Brynäs IF. Foto: Brynäs IF - fri att använda för press

Under hösten tillsatte Brynäs IF en tjänst som sportdirektör – med övergripande ansvar över hela den sportsliga verksamheten.

Nu väljer föreningen att göra likadant.

Över den kommersiella verksamheten.

— Under mitt första år i Brynäs IF har vi haft stort fokus på hur vi ska kunna effektivera och utveckla föreningen på alla plan, så att vi återigen kan ta den till den nivå där Brynäs IF ska vara. I dag kan du inte bara fokusera på sporten, det kommersiella behöver leverera minst lika mycket som det sportsliga för att föreningen ska kunna uppnå sina mål. Inte minst de sportsliga målen dit den kommersiella verksamheten ska generera förutsättningar – och vice versa, säger klubbdirektören Michael Campese.

Det betyder att Brynäs IF organisatoriskt står på två ben.

Ett sportsligt.

Ett kommersiellt.

Som sedan rapporterar till klubbdirektören.

Ovan dessa två ben bildas en strategisk ledningsgrupp med klubbdirektör, direktör för varumärke och hållbarhet, sportdirektör, kommersiell chef, ekonomichef samt drift- och säkerhetschef.

— När vi gjorde om runt den sportsliga verksamheten och skapade tjänsten som sportdirektör var jag tidigt klar med att även den kommersiella verksamheten bör se likadan ut för att föreningen ska hänga ihop och arbeta i symbios.

Organisationsutvecklingen kommer bland annat bidra till att Brynäs IF genom främst klubbdirektör och kommersiell chef kan ta ett tydligare grepp kring SHL-frågorna.

— Precis som det är viktigt med struktur internt så anser vi det också viktigt att människor utanför Gavlerinken förstår hur vi ser ut och arbetar. Vi jobbar exempelvis tätt ihop med SHL, där vi är en av 14 delägare som ska driva utvecklingen för svenska hockeyligan. Den här organisationsstrukturen ger oss bland annat bättre möjligheter att bli mer framträdande och sammanhängande i de mötena vi deltar i med den konstellationen. Vi blir färre människor involverade och de som är med kommer ha ett tydligt mandat att föra Brynäs talan, säger Campese.

Rekryteringen av den nya tjänsten som kommersiell chef är alltså tillsatt.

Mattias Lundqvist tillträder uppdraget från och med måndagen den 3 juni.

— Framgång kräver tydliga mål, fokusområden, ramar, riktlinjer och en homogen organisationsstruktur som kan leverera allt detta. När vi tittat på hur Brynäs ser ut och vilka utmaningar vi står inför så passar Mattias mycket väl in i den roll som nu skapas. Han kompletterar de roller och personer som finns i dag, vilket kommer skapa ett lag som har alla möjligheter att över tid uppfylla våra nya målsättningar.

— Mattias har alla de egenskaper som krävs för att bringa struktur och på så sätt utveckla både oss och sig själv. Mattias har gjort ett imponerande jobb med vår komplexa restaurangverksamhet, där resultaten hela tiden blivit bättre. Jag känner en stor tillfredsställelse och framtidstro genom det vi nu gör tillsammans totalt sett, säger Michael Campese.

Mattias Lundqvist befordras inom Brynäs organisation och lämnar sin tjänst som restaurangchef i arenabolaget Brynäs Arena AB för att ta vid sitt nya arbete.

Som restaurangchef har Mattias Lundqvist under de senaste åtta åren ansvarat för skolmatsalen, lunch och dagkonferensverksamheten samt all servering av mat, dryck och kiosker under Brynäs hemmamatcher.

— Jag har verkligen älskat mitt jobb som restaurangchef, och att det har varit i en så anrik och älskad förening som Brynäs IF har gett jobbet en extra dimension och mening. Efter åtta år kändes det naturligt och friskt att se mig om efter nya utmaningar, säger Mattias Lundqvist.

Mattias Lundqvist är 47 år och bor i Gävle med sin fru, Ulrika, och hennes dotter, Thea.

Han har tidigare arbetat på IKEA i 19 år, och under tolv av dessa haft tjänster som restaurangchef och business navigation operational manager.

2011 rekryterades han sedan till Brynäs Arena AB – och har sedan dess haft en tongivande roll i huvudföreningen Brynäs IF som en del av ledningsgruppen.

Nu ser han fram emot den nya utmaningen att leda den kommersiella verksamheten.

— Jag inspireras starkt av det arbete vi precis påbörjat med en ny verksamhetsplan och det strategiska arbetet med kommande treårsplan. Det tillsammans med att en stor del av mitt hjärta tillhör Brynäs IF gjorde det naturligt att ta chansen som nu gavs till mig som kommersiell chef.

I sitt nya uppdrag kommer Mattias Lundqvist sträva mot att uppfylla Brynäs IF:s vision.

— Den visionen, att skapa vinnare på och vid sidan av isen, tilltalar mig. Jag är en tävlingsmänniska och har alltid triggats av att bygga och utveckla vinnande team för att nå starka resultat. Det är mycket som måste bli rätt för att åstadkomma det, men i grunden handlar det om motivation och vilja tillsammans med rätt attityd och kompetens.

Fler och fler bolag bygger för hållbarhet och socialt ansvarstagande i sina framtida strategier.

Precis som Brynäs IF.

— Det går hand i hand med visionen och är ytterligare en aspekt som inspirerar mig i den här tjänsten. Genom En bra start och samarbetet med UNICEF är vår ambition att via vårt sociala hållbarhetsarbete göra skillnad för barn och ungdomar hela vägen från Gävle, vidare till regionen och därifrån ut i världen. Det bygger en stolthet för mig som Brynäsare, och än mer så när jag ser vad vi åstadkommer och kan åstadkomma tillsammans med våra partners och supportrar. Arbetet med hållbarhet är aktuellt för oss alla.

Mattias Lundqvist kommer i tjänsten som kommersiell chef arbeta tätt ihop med den sportsliga verksamheten.

— För att Brynäs IF ska kunna fortsätta vara en gamechanger på och utanför isen måste vi vara en stark och stabil förening ekonomiskt. Här är det sporten som knyter samman människor, där vi möts tillsammans runt ett klubbmärke som engagerar så många. Det är det som skapar kraften i varumärket som gör att vi kan bygga vårt hållbarhetsarbete så som vi gör med våra partners.

— Jag kommer tillsammans med mitt team bidra till vårt långsiktiga mål att göra matchevenemanget i Gavlerinken till SHL:s bästa evenemangsupplevelse. Vi har inlett ett arbete att lyssna tydligare på er, vår omvärld. Exempelvis gör vi det via kundundersökningar gentemot såväl supportrar, publik som partners för att få svaren på vad vi behöver förändra framåt. Det sättet att arbeta för oss alla närmre varandra och ger oss möjlighet att uppfylla målsättningen ”mer och nöjdare publik”.

Övergripande organisationskarta. Fri att använda för press.

Monitor ERP System ny arenapartner till Brynäs IF – skriver femårsavtal20.9.2019 10:08:10 CESTPressmeddelande