Brynäs IF skriver tvåårskontrakt med J20-forward: "Känns oerhört bra"

Hans riviga spelstil blev en injektion. Nu har Andreas Dackell signat J20-forwarden Samuel Solem över ett tvåårskontrakt. - Fortsätter han sin utveckling så här så kommer han absolut ta en tröja i Brynäs, säger sportdirektören.

1999-födde Samuel Solem hade en fin säsong som sistaårsjunior.

Forwarden var produktiv med 16+18=34 poäng på 39 matcher i J20 Superelit.

Och framför allt så hade han en positiv kurva i A-laget där istiden växte under säsongen – som landade i totalt 19 SHL-matcher.

Nu belönas Solem – med Hedesunda IF som moderklubb – med ett tvåårskontrakt.

— Han har visat i både J20 och A-laget under säsongen att det är en spelare på väg uppåt i sin karriär. Solem har en oerhört bra karaktär både på och utanför isen, säger Brynäs IF:s sportdirektör Andreas Dackell.

Och fortsätter:

— Han står för någonting speciellt med sin karaktär och sin arbetskapacitet – och en bra spelförståelse på det. Det känns helt rätt att han ska fortsätta sin utveckling hos oss, och fortsätter han på samma sätt som den här säsongen så kommer han absolut att ta en tröja i Brynäs.

Själv säger Samuel Solem:

— Det känns såklart jättestort. Det har alltid varit en dröm sen jag varit liten.

— Det har känts bra under säsongen. Jag har gjort det jag tycker att jag är bra på – spela fysiskt och skapa oreda för motståndaren.

Forwarden startade alltså i Hedesunda för att sedan gå via Brynäs juniorled.

— Det känns oerhört bra att få gå hela vägen upp till A-laget.

Monitor ERP System ny arenapartner till Brynäs IF – skriver femårsavtal20.9.2019 10:08:10 CESTPressmeddelande

Brynäs IF går för hjärnforskningen - i premiärmarsch för sportens framtid1.7.2019 11:30:00 CESTPressmeddelande

Hjärnskakningar är det kanske största hotet mot vår sports framtid. I vår strävan mot en mer hållbar hockey dedikerar vi hemmapremiären 19/20 till att belysa och uppmärksamma frågan. Därför bjuder vi nu in till en stor premiärmarsch den 21 september – där vi laddar upp för matchen mot Färjestad samtidigt som vi går för hjärnforskningen tillsammans med insamlingsfonden Bissen Brainwalk.