Brynäs IF välkomnar Svea Vind Offshore som ny utvecklingspartner

Brynäs IF:s strategi inom hållbar och jämställd utveckling attraherar nya partners. Föreningen välkomnar Svea Vind Offshore som ny utvecklingspartner. — Vi vill ta en ledartröja tillsammans med Brynäs IF, säger Mattias Wärn, VD.

Svea Vind Offshores VD, Mattias Wärn. Foto: Valentin Studerus - fri att använda för all press

Sedan 2014 har Brynäs IF:s huvud- och officiella partners investerat i hållbar utveckling för barn och unga via sina partnerskap i En bra start. De senaste åren har samma företag också drivit på och arbetat för att skapa jämställd utveckling i Brynäs IF, ett arbete som också lett till goda resultat. Nu ska Brynäs IF växla upp satsningen. Och då krävs fler starka partnerföretag.

Fler och fler företag har den senaste tiden signalerat att de vill kliva in och stötta En bra start och föreningens flick- och damsatsning. Därför öppnar Brynäs IF nu upp en ny partnernivå, kopplat till föreningens hållbarhetsarbete. Nivån går under namnet ”Utvecklingspartner”.

—Våra utvecklingspartnerskap kommer att kopplas till ett antal fokusområden inom vårt hållbarhetsarbete där företag kan göra riktade investeringar i. På så sätt kan vi växla upp arbetet inom dessa områden. Det första området som vi öppnar upp för är jämställdhetsutvecklingen med fokus på vår flick- och SDHL-verksamhet, säger Johan Cahling, direktör för varumärke, hållbarhet och strategiska partnerskap i Brynäs IF.

Brynäs IF har i dag den stora glädjen att välkomna föreningens första utvecklingspartner. Det handlar om Gävlebaserade vindkraftsbolaget Svea Vind Offshore. Det nya partnerskapet har initialt fokus på utvecklingen av Brynäs IF:s flick- och SDHL-verksamhet, och knyts samman av en långsiktig ambition att ta en ledartröja inom hållbar utveckling med Brynäs IF.

— Svea Vind Offshore arbetar till vardags med grön hållbarhet för vår planet. Klimatkrisen är ett faktum och vi ser att det krävs ledarskap. Både utifrån Sveriges roll att visa vägen för omställningen till ett hållbart samhälle, men även utifrån perspektivet att visa barn och ungdomar att vi som är vuxna i dag tar ansvar för klimatutmaningen och att det finns möjliga lösningar framåt, säger bolagets VD, Mattias Wärn.

Under 2021 kommer Brynäs IF växla upp föreningens arbete för jämställd utveckling.

Under verksamhetsnamnet Jämställdhetsresan kommer föreningens partners och även helt nya företag att de närmaste åren att kunna vara med och investera i än bättre förutsättningar för flick- och damverksamheten — vilket ur flera perspektiv också kommer stärka hela föreningen. Det är också där som Svea Vind Offshore nu lägger sitt fokus.

— Hållbarhet är för oss mer än arbetet för klimatet. Ett hållbart samhälle säkerställer att kvinnor och män har samma möjligheter. Så är det inte i dag. Genom att bli första utvecklingspartnern och därigenom vara en del av att möjliggöra Jämställdhetsresan vill Svea Vind Offshore bidra till att spelarna får bättre förutsättningar att utvecklas i sitt hockeyspelande, säger Mattias Wärn.

Johan Cahling gläds åt att välkomna Svea Vind Offshore som föreningens första utvecklingspartner.

— Svea Vind Offshore är ett kraftfullt, expansivt och ett mycket tydligt företag som nu kliver in och blir utvecklingspartner till vår ”Jämställdhetsresan”. De investerar 250 000 kronor för den innevarande säsongen och har villkorat att alla pengar ska gå till utvecklingen av vår flick- och SDHL-satsning. Deras fokus är att pusha fram tjejerna och deras förutsättningar. Svea Vind Offshore går av naturliga skäl all in i hållbar utveckling, så deras profil lirar bra med vår egen och den väg som vi stakat ut med våra största partners.

Brynäs IF och Svea Vind Offshore har en ambition om att partnerskapet ska utvecklas över tid.

— Svea Vind Offshore har även varit tydliga att det här partnerskapet är ett insteg i Brynäs IF och att dom har som mål att växa sig större som partner kopplat till vårt hållbarhetsarbete för barn, unga, jämställdhet och klimatet. Detta samtidigt som dom också ska arbeta för att fler företag i deras nätverk hänger på och gör samma sak. Vi tror på en spännande framtid med Svea Vind Offshore där vi tillsammans ska kämpa för att skapa vinnare både på och vid sidan av isen, säger Johan Cahling.