Bryt stillasittandet - att träna tillsammans är grejen

Flera rapporter visar på ökat stillasittande och stress bland unga. Friskis&Svettis tar frågan på stort allvar och genomför en rad insatser för att komma till rätta med problemet. Nu senast med pilotprojektet Träningssöndag där Friskis bjuder in tonåringar och deras föräldrar till träning och inspiration på olika platser i landet.
Barnträning i gymmet

– Vi vet att många unga motiveras av att träna tillsammans. Och fler tonåringar behöver få chansen att upptäcka hur mycket rikare livet blir av rörelse. Det är en av vår tids viktigaste frågor. Inte bara för den enskilda individen utan också för samhället i stort. Därför jobbar vi stenhårt för att nå och möta unga och ge dem möjlighet att hitta sin träning, säger Susanne Jidesten generalsekreterare för Friskis&Svettis.

Under hösten har Friskis lanserat en rad andra initiativ med tonåringar i fokus. Nu är det eventet Träningssöndag som dyker upp i flera föreningar på olika håll i landet. Här bjuder Friskis in tonåringar för att träna och inspireras tillsammans med föräldrar, äldre syskon eller kanske kusiner.

Till grund för Friskis stora ungdomssatsning ligger en undersökning genomförd tillsammans med Ungdomsbarometern. Av den framgår att målgruppen gärna tränar tillsammans med andra.

– Många killar och tjejer sliter med prestationskrav och har svårt att hitta balans i tillvaron. Vi vet hur stor skillnad redan lite rörelse kan göra för hur vi mår, både fysiskt och psykiskt. Därför erbjuder vi ett sammanhang fritt från krav och press, och en chans att hitta till träningen via familjemedlemmar, säger Susanne Jidesten.

Tidigare under hösten har Friskis också gästat skolgårdar med Pop Up-träning. Även satsningen på träningsinspiratörer har skalats upp, vilket gör att det nu utbildas ännu fler ungdomar för att guida och motivera andra unga i gymmet. Projektet har möjliggjorts med stöd av ICA-stiftelsen.

Först ut med Träningssöndag är Friskis Lidköping, Friskis Vänersborg och Friskis Karlstad.

Några fakta från undersökningen:

• 62 % av unga uppger att den mest avgörande faktorn för att vilja träna, är att det ska vara roligt.
  • 57% av unga upplever de förväntningar de har på sig själva som mycket stressande.

Barnträning i gymmet

Om Friskis&Svettis

Över en halv miljon människor utgör Friskis&Svettis genom sina medlemskap. Vi är fördelade i 157 ideella idrottsföreningar, varav 107 i Sverige och resterande i Norge och övriga Europa. Friskis&Svettis vill alltid att fler ska få chans att hitta sin rörelseglädje.