Bubblarlistan: vårens hetaste resmål

Hetaste resmålet i vår är Gran Canaria, dit flest svenskar söker sig för att få en försmak av sommarvärme. Vårens överraskning på Tickets bubblarlista är Istanbul som ökar resebokningarna med nästan 150 procent. Bland weekendresor är Paris, London och Amsterdam de mest populära städerna, men Wien ökar mest. Det visar färsk bokningsstatistik från Ticket Privatresor.

Svenskarna är ett mycket berest folk och suget efter resor i vår är högt. I topp ligger som vanligt populära Gran Canaria, som dock minskar antalet bokningar något (-7,6 procent) jämfört med i fjol. Det är istället möjligheten att möta våren i någon av Europas storstäder som ökar mest och lockar många svenska resenärer.

- Storstadsresor trendar enormt i vår. Weekendresor är populärt och svenska resenärer vill gärna åka på fler kortare resor under 2018. Vad passar då bättre än att möta våren på en härlig uteservering i någon av Europas alla vackra storstäder, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Att strosa runt i något av Paris alla arrondissement är mycket populärt i vår. Denna klassiker till storstad ökar bokningarna med 17,2 procent och klättrar från plats 5 till plats 2 på topplistan. Wien, tillsammans med Istanbul, är dock vårens riktiga raketer. Svenskarna är trendkänsliga resenärer och Wien är en av Europas hetaste städer med allt från trevliga kaféer (Wien kallas även Europas kaféhuvudstad nummer 1) till fantastiskt arkitektur, där Friedensreich Hundertwassers färgglada hus är kronjuvelen. Wien är även Sigmund Freuds hemstad och hans hem är numera ett populärt museum.

Precis som för hela Turkiet har Istanbul under flera år minskat sina resebokningar, till följd av landets oroligheter och politiska instabilitet. Nu ser dock detta ut att vända, och staden ökar bokningarna med nästan 150 procent.

Vårens klättrare

1. Lissabon + 37,5 procent (plats 11 från plats 13)
2. Rom + 18,4 procent (plats 12 från plats 15)
3. Wien + 83,5 procent (plats 19 från plats 30)
4. Nice + 37,1 procent (plats 21 från plats 26)
5. Istanbul + 149,7 procent (plats 22 från plats 50)
6. Milano + 80,4 procent (plats 26 från plats 40)
7. Split + 67,8 procent (plats 27 från plats 38)
8. Los Angeles + 77,3 procent (plats 29 från plats 47)
9. Dublin + 70,2 procent (plats 30 från plats 49)
10. Aten + 39,9 procent (plats 31 från plats 42)

Mest bokade resmålen i vår

1. Gran Canaria (1)
2. Paris (5)
3. Bangkok (7)
4. Mallorca (4)
5. London (2)
6. Amsterdam (3)
7. Prag (10)
8. Malaga (6)
9. New York (11)
10. Teneriffa (8)

Källa: Tickets bokningsstatistik, resor bokade t o m 26 februari med avresa 1 mars - 31 maj 2018.

Många beredda att förändra sitt beteende för att minska klimatpåverkan – få vill avstå utlandsresan1.11.2018 14:45Pressmeddelande

Hälften av svenskarna kan tänka sig att sopsortera eller minimera sitt plastanvändande för att minska sin klimatpåverkan. Var fjärde svensk är villig att äta mindre kött eller avstå från att ta flyget inrikes. Endast en tiondel av svenskarna är däremot beredda att shoppa mindre eller avstå från att flyga utomlands. Endast 4 procent av svenskarna kan inte tänka sig att göra några omställningar alls. Detta visar Tickets senaste Sifoundersökning.

Tickets stora trendrapport Ticket Collection: Spanien ohotad etta i vinter – men långresor ökar mest18.10.2018 11:08Pressmeddelande

De senaste årens stora sug efter utlandsresor fick sig en törn sommaren 2018. Många svenskar är mätta på sol och bad och den minskade efterfrågan håller i sig även för vinterns resor, som minskar antalet bokningar med 14,5 procent. Däremot vill man fortfarande ha miljöombyte och upplevelser – upplevelserika långresor går mot strömmen och ökar bokningarna. Spanien är fortsatt etta över mest bokade semesterländer, men Thailand knappar in allt mer. Dessutom uppger fler svenskar än i fjol att de planerar en utlandsresa i vinter. Detta visar Tickets stora trendrapport Ticket Collection om vinterns resor.

Höstlovets charterraketer – Madeira, Antalya, Hurghada och Dubai11.10.2018 10:20Pressmeddelande

Höstlovet vecka 44 är en av de mest reseintensiva veckorna under hela året, eftersom det till skillnad från till exempel sportlovet inträffar samtidigt för alla skolor i hela landet. Sommarens semester känns avlägsen och många barnfamiljer vill fly höstmörkret med en veckas sol- och badsemester. Helst spenderar svenskarna höstlovet på Gran Canaria, Teneriffa eller Cypern – men det är Antalya, Hurghada, Dubai och Madeira som är årets hetaste uppstickare, enligt färsk bokningsstatistik från Ticket.

Julens resmålsraketer: Gambia, San Francisco och Orlando4.10.2018 07:40Pressmeddelande

Under julledigheten passar många svenskar på att resa utomlands, både för att få sol och värme, uppleva en annan kultur och för att slippa julstressen på hemmaplan. Årets jul är dessutom mycket fördelaktig för alla arbetstagare, vilket ger möjlighet till utlandsresor utan att behöva ta ut många semesterdagar. De hetaste uppstickarna inför årets jul är Gambia, Orlando, San Francisco och Singapore. Detta visar färsk bokningsstatistik från Ticket.