Bubblarlistan: Vårens weekendstäder

När vintern fortfarande håller största delen av Sverige i ett stadigt grepp väljer många svenskar att söka sig söderut i Europa, och möta våren med en weekendresa till en härlig storstad. Liksom i fjol är det klassiska resmål som Paris, Amsterdam och London som lockar flest vårtörstande svenskar. De hetaste destinationerna ligger dock i Östeuropa, enligt ny statistik från Ticket.

- Västeuropas vackra storstäder lockar alltid många semestrande svenskar, och även om de tål att besökas flera gånger om lockar nya upplevelser och möten med andra kulturer. Många svenska resenärer har fått upp ögonen för östra Europas storstäder. Tidigare har vi sett kraftiga ökningar exempelvis till Warszawa, men till våren är det främst Tallinn, Belgrad, Kiev och Moskva som lockar, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Belgrad är vårens främsta storstadsraket, och resebokningarna till Serbiens huvudstad ökar med knappt 85 procent. Staden är lagom stor för en långhelgsresa, och passar perfekt att upptäcka till fots. Restaurangscenen är central – det kryllar av bra och prisvärda restauranger. Inför vårens weekendresor klättrar Belgrad hela tjugo placeringar på topplistan, från plats 37 i fjol till plats 17 våren 2019.

Även andra östeuropeiska städer står högt i kurs i vår, bland andra Tallinn (+ 31,5 procent), Moskva (+ 33,3 procent) och Kiev (+ 32,2 procent). Tallinns charm, geografiska närhet och enkel resväg lockar många, medan Moskva har seglat upp som ett hett resmål för restaurang- och nattlivsintresserade resenärer. Kiev är en doldis i sammanhanget, men efter att oroligheterna våren 2014 har lagt sig (UD avråder resenärer att åka till halvön Krim och ett par regioner i östra Ukraina, på grund av konflikten med Ryssland) börjar turisterna återvända. Vacker arkitektur, god mat och spännande sevärdheter gör staden väl värd ett besök i vår.

Bubblarlistan storstad: Hit ökar resebokningarna mest

1. Belgrad, 84,8 procent
  2. Moskva, 33,3 procent
  3. Kiev, 32,2 procent
  4. Tallinn, 31,5 procent
  5. Bukarest, 26,7 procent

Källa: Tickets bokningsstatistik, storstadsresor bokade t o m 11februari med avresa 1 mars – 31 maj

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets kommunikation och varumärke. Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation, samarbetsförslag eller allmänna reserelaterade frågor.

073-683 06 32Katarina.daniels@ticket.se

Drygt hälften vill inte resa till länder vars politik de inte kan stötta4.4.2019 09:13:07 CESTPressmeddelande

55 procent av svenskarna känner vanligtvis till, eller tar reda på, ett påtänkt semesterlands politiska situation – och väljer att inte åka till de länder vars politik och ledning de inte kan stötta. Turkiet toppar listan över vilka länder som svenskarna vill undvika, följt av Nordkorea och Ryssland. Bokningsstatistiken pekar dock åt ett annat håll, och visar att upplevelsen och plånboken ofta spelar större roll än värderingarna när man väljer resmål till sommarresan. Detta visar Tickets Sifoundersökning och bokningsstatistik.

Prisnivå och valutakurs – dessa resmål ger mest resa för pengarna19.3.2019 07:45:00 CETPressmeddelande

Den svenska kronan har under det senaste året haft en negativ utveckling mot många av de större turistvalutorna, vilket har lett till att semesterresan riskerar att bli dyrare än tidigare. Men det finns många länder som ger mycket resa för pengarna. Turkiet och Island är exempel på resmål där det har blivit billigare att semestra under det senaste året, och Albanien, Egypten, Vietnam och Thailand ger mycket för pengarna.