Budet från industrins arbetsgivare: 1,4 procent i löneökningstakt

I dag lade industrins arbetsgivare fram ett gemensamt bud till facken inom industrin. Budet är på 1,4 procent i årlig löneökningstakt. Arbetsgivarna ser också gärna ett flerårigt avtal.
Foto: Grafiska Företagen

Bakom budet står samtliga arbetsgivarorganisationer inom industrin: Teknikföretagen, Industriarbetsgivarna, IKEM, Livsmedelsföretagen, Trä- och Möbelföretagen, Gröna arbetsgivare, Grafiska Företagen och TEKO.

– Budet vi givit i dag på 1,4 procent är en bra nivå för den svenska industrin. Med den nivån bibehåller vi den svenska industrins internationella konkurrenskraft, vilket ju är utgångspunkten för Industriavtalet. Vi ser gärna ett flerårigt avtal under förutsättningen att nivån varje år är 1,4 procent, säger Ravindra Parasnis, vd för Grafiska Företagen

Varslen i industrin ökar
Industrins arbetsgivare lyfter också oron i omvärlden, samt det faktum att både den globala och svenska konjunkturavmattningen fortsätter.

Under de senaste åren har arbetsmarknaden försvagats tydligt i Sverige. Arbetslösheten har stigit och sysselsättningstillväxten har avtagit. Under de kommande åren räknar alla ekonomiska bedömare med att arbetslösheten fortsätter att stiga mer i Sverige än i euroområdet och övriga EU. Sverige har en arbetslöshet som är ungefär dubbelt så hög som i USA, Storbritannien, Tyskland och Nederländerna.

– Att arbetstillfällen riskeras är extra tydligt i den grafiska branschen. Tidigare i veckan släppte vi vår statistik för 2019 och där kan vi se på en tvåsiffrig nedgång i omsättningen. Skulle löneökningen bli för hög skulle det bli ett hårt slag för en redan pressad bransch, säger Ravindra Parasnis.

Foto: Grafiska Företagen