Budet från industrins arbetsgivare: 1,4 procent i löneökningstakt

I dag fredag lade industrins arbetsgivare fram ett gemensamt bud till facken inom industrin. Budet är på 1,4 procent i årlig löneökningstakt. Arbetsgivarna ser också gärna ett flerårigt avtal.

Foto: Gröna arbetsgivare

Bakom budet står samtliga arbetsgivarorganisationer inom industrin: Teknikföretagen, Industriarbetsgivarna, IKEM, Livsmedelsföretagen, Trä- och Möbelföretagen, Gröna arbetsgivare, Grafiska Företagen och TEKO.

– Vi har bedömt att budet på 1,4 procent är på en nivå som stärker den svenska industrins internationella konkurrenskraft. Att svenska industriföretag står sig i den internationella konkurrensen är en grundbult i Industriavtalet, speciellt i dag när nästan alla marknader är globala. Vi ser gärna ett flerårigt avtal men under förutsättningen att nivån varje år blir 1,4 procent, säger Gröna arbetsgivares vd Lena-Liisa Tengblad.

Varslen i industrin ökar
Industrins arbetsgivare lyfter också oron i omvärlden, samt det faktum att både den globala och svenska konjunkturavmattningen fortsätter.

Under de senaste åren har arbetsmarknaden försvagats tydligt i Sverige. Arbetslösheten har stigit och sysselsättningstillväxten har avtagit. Under de kommande åren räknar alla ekonomiska bedömare med att arbetslösheten fortsätter att stiga mer i Sverige än i euroområdet och övriga EU. Sverige har en arbetslöshet som är ungefär dubbelt så hög som i USA, Storbritannien, Tyskland och Nederländerna.

– Om vi ska behålla jobben i Sverige kan vi inte ha för hög löneökningstakt. Den svenska industrin och dess anställda bidrar med ungefär 220 miljarder kronor i skatteintäkter, vilket bidrar till välfärden i landet. Vi måste därför hålla ned kostnaderna så att vi kan fortsätta konkurrera med andra länder och så att vi kan behålla jobben och fortsätta skapa värde i samhället, säger Lena-Liisa.

Foto: Gröna arbetsgivare