Budget för rättsväsendet är inte tillräcklig

Som fackförbund är vi oroade över arbetsmiljön för våra medlemmar inom Åklagarmyndigheten och Sveriges Domstolar. I budgetpropositionen för 2021 vill regeringen fortsätta arbetet med att stärka rättskedjan genom satsningar på bland annat Polismyndigheten och Kriminalvården. Satsningarna är viktiga och nödvändiga men det är tydligt att regeringen fortfarande inte förstår rättsväsendets stora utmaning.

Både Åklagarmyndigheten och Sveriges Domstolar har i sina budgetunderlag tydligt varnat för konsekvenserna om myndigheterna inte får mer ekonomiska resurser.

– Kortsiktiga satsningar på enskilda myndigheter i rättskedjan räcker inte. Med nuvarande resurser kommer vi att se en minskning av antalet åklagare och domare. Vi behöver fler åklagare och domare, inte bara fler poliser, säger Anna Nitzelius, rättspolitisk sakkunnig på Akavia.

Akavia vill att regeringen tar ansvar för en långsiktig helhetssyn på rättsväsendet där samtliga myndigheter ges förutsättningar för att lösa sina uppgifter på ett hållbart sätt.

– Det är välkommet med satsningar på migrationsdomstolarna och höjning av ersättningen vid offentliga förordnanden, vilket vi har drivit. Men det är mycket laga efter läge. Akavia vill se satsningar på en långsiktig och hållbar riktning för det svenska rättsväsendet, säger Anna Nitzelius.

Fakta:

›        Akavia är fackförbundet för akademiker. Förbundet bildades genom hopslagning av Jusek och Civilekonomerna 2020 och samlar i dag 130 000 ekonomer, jurister, samhällsvetare, it-akademiker, personalvetare och kommunikatörer.

›        Förbundet är partipolitiskt obundet och det näst största förbundet inom Saco.

Obalans riskerar uppstå mellan fack och arbetsgivare26.11.2020 10:51:56 CETPressmeddelande

Överenskommelsen mellan svenskt Näringsliv och PTK rörande LAS kommer, med stor sannolikhet, att ligga till grund för ny lagstiftning inom det arbetsrättsliga området. Statliga arbetsgivare kommer då att få de fördelar Svenskt Näringsliv förhandlade sig till. Det innebär att balansen för parterna på statlig sektor kommer att förändras. Saco S träffade i veckan arbetsmarknadsdepartementet för att framföra synpunkterna kring en ny lagstiftning.

Brister i jämställdhet tydligare under covid-1919.11.2020 07:33:38 CETPressmeddelande

Pandemin slår olika mot kvinnor och mäns arbetsliv, visar en undersökning från Akavia. Män får mer stöd på jobbet och får oftare resurser de ber om. Fler kvinnor än män permitteras och arbetssituationen för kvinnor är mer kritisk. Samtidigt behövs jämställdheten än mer nu under pandemin, något både män och kvinnor tjänar på. Det är något Akavia vill belysa i dag på Internationella mansdagen.