Budget för rättsväsendet är inte tillräcklig

Som fackförbund är vi oroade över arbetsmiljön för våra medlemmar inom Åklagarmyndigheten och Sveriges Domstolar. I budgetpropositionen för 2021 vill regeringen fortsätta arbetet med att stärka rättskedjan genom satsningar på bland annat Polismyndigheten och Kriminalvården. Satsningarna är viktiga och nödvändiga men det är tydligt att regeringen fortfarande inte förstår rättsväsendets stora utmaning.

Både Åklagarmyndigheten och Sveriges Domstolar har i sina budgetunderlag tydligt varnat för konsekvenserna om myndigheterna inte får mer ekonomiska resurser.

– Kortsiktiga satsningar på enskilda myndigheter i rättskedjan räcker inte. Med nuvarande resurser kommer vi att se en minskning av antalet åklagare och domare. Vi behöver fler åklagare och domare, inte bara fler poliser, säger Anna Nitzelius, rättspolitisk sakkunnig på Akavia.

Akavia vill att regeringen tar ansvar för en långsiktig helhetssyn på rättsväsendet där samtliga myndigheter ges förutsättningar för att lösa sina uppgifter på ett hållbart sätt.

– Det är välkommet med satsningar på migrationsdomstolarna och höjning av ersättningen vid offentliga förordnanden, vilket vi har drivit. Men det är mycket laga efter läge. Akavia vill se satsningar på en långsiktig och hållbar riktning för det svenska rättsväsendet, säger Anna Nitzelius.

Fakta:

›        Akavia är fackförbundet för akademiker. Förbundet bildades genom hopslagning av Jusek och Civilekonomerna 2020 och samlar i dag 130 000 ekonomer, jurister, samhällsvetare, it-akademiker, personalvetare och kommunikatörer.

›        Förbundet är partipolitiskt obundet och det näst största förbundet inom Saco.

Ny fackförbundstidning ser dagens ljus29.6.2020 06:46:00 CESTPressmeddelande

I september lanseras Akavias nya medlemstidning. Samtidigt läggs medlemstidningarna Jusektidningen Karriär och Civilekonomen ner. Den nya tidningens namn är Akavia Aspekt, och ett mål är att erbjuda mer material riktat till förbundets olika medlemsgrupper. Akavia bildades den 1 januari 2020 av tidigare Jusek och Civilekonomerna. Förbundet, som samlar 130 000 akademiker inom det samhällsvetenskapliga området, får i september en ny medlemstidning. De tidigare förbundens medlemstidningar kommer i samband med detta av avvecklas. – Ett viktigt mål är att skapa ett innehåll som är användbart i medlemmarnas jobbvardag. Det vill vi bland annat göra genom artiklar som är riktade till de olika yrkesgrupperna, säger Sofia Callius, tillträdande chefredaktör för Akavia Aspekt. Den nya tidningen kommer också att satsa på djuplodande material. Det efterfrågas i läsarundersökningar, som också visar att medlemmarna vill ha innehåll om verktyg som kan ge stöd i yrkeslivet och viktiga trender i arbetsliv

Akavia värvar erfaren journalist25.6.2020 06:53:00 CESTPressmeddelande

Akademikerförbundet Akavia rekryterar Caroline Cederquist, senast presschef inom moderaterna. Hon har mångårig erfarenhet från några av Sveriges största nyhetsredaktioner. På Akavia ska hon ansvara för förbundets pressarbete. – Akavia har som nybildat förbund med 130 000 medlemmar stora möjligheter att ge akademiker en starkare röst i debatten. Jag ser mycket fram emot att vara med och positionera Akavia som en ledande opinionsbildare, säger Caroline Cederquist. Caroline Cederquist har en bred journalistbakgrund och har haft olika roller på några av landets största redaktioner. Hon har bland annat arbetat på DN, SvD och TT. De senaste åren har hon arbetat med press och kommunikation på Polismyndigheten och för Moderaterna. – Akavias pressfunktion har nyckelroll när det handlar om att sätta det nya förbundet på kartan och att ta plats i debatten. Carolines erfarenheter och kunskaper kommer att bidra till att vi kan flytta fram våra positioner, säger Elsa Saboonchi, chef för Marknad och