Buföringen inleder midsommar på Skansen

20.6.2016 09:26 | Stiftelsen Skansen

Buföring på gång

Innan midsommar tog man upp boskapen från gården till sommarvistet på fäboden. Där kunde djuren få bra bete och ge gott om mjölk som blev till smör, messmör och ost. Den 20 och 21 juni är det buföring på Skansen och djuren går från Moragården till Fäboden under musik, lockrop och kulning.

Moragården kl 13.00-13.30
Vallmusik, lockrop och kulning med spelman Kajsa Dahlström, berättande om buföringstraditionen och lantraser.

Buföring kl 13.30-13.40
Vandring tillsammans med folk, häst, kor och getter till Fäboden.

Fäboden kl 13.45-14.15
Fäbodmusik med spelman Kajsa Dahlström.

kl 14.15 -15.00
I eldhuset kokar messmöret och kokkaffet puttrar.

Buföring på gång

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Restaurang Biologi öppnar i Biologiska muséet14.8.2017 07:00Pressmeddelande

Biologi är läran om livet och ingenting kan passa bättre som utgångspunkt för en restaurang med höga ambitioner. För att arbeta hållbart och medvetet med det som vi lever av - mat och dryck - krävs kunskap om biologi. Biologi är också namnet på den nya restaurangen i Biologiska muséet på Djurgården. Den kommer att vara öppen för abonnerade sällskap och event och är ett samarbete mellan Skansen och traktör KC Wallberg från Restauration Gubbhyllan på Skansen.