Buföringen inleder midsommar på Skansen

Buföring på gång

Innan midsommar tog man upp boskapen från gården till sommarvistet på fäboden. Där kunde djuren få bra bete och ge gott om mjölk som blev till smör, messmör och ost. Den 20 och 21 juni är det buföring på Skansen och djuren går från Moragården till Fäboden under musik, lockrop och kulning.

Moragården kl 13.00-13.30
Vallmusik, lockrop och kulning med spelman Kajsa Dahlström, berättande om buföringstraditionen och lantraser.

Buföring kl 13.30-13.40
Vandring tillsammans med folk, häst, kor och getter till Fäboden.

Fäboden kl 13.45-14.15
Fäbodmusik med spelman Kajsa Dahlström.

kl 14.15 -15.00
I eldhuset kokar messmöret och kokkaffet puttrar.

Buföring på gång

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Pressinbjudan: Skandinaviens främsta besöksmål - med fler besökare än kinesiska muren. Var är vi?19.10.2017 15:14Pressmeddelande

45 aktörer på Djurgården har under ett år arbetat för att tillsammans stärka Skandinaviens främsta besöksmål. Det har resulterat i ett koncept som presenteras den 27 oktober av bland andra Björn Ulvaeus, som investerat själ, hjärta och resurser på Djurgården och Stockholm. Möt honom och andra aktörer från Djurgårdens restauranger, museer, nöjen mm.

Skansen samarbetar med Svenska Barnmorskeförbundet3.10.2017 11:16Pressmeddelande

På Skansen gestaltas hur livet var förr, och en viktig del i livet var starten - födseln. För att kunna ge en bild av hur en viktig yrkeskår fungerade under åren 1920 - 1930 har Skansen inlett ett samarbete med Svenska Barnmorskeförbundet. Med hjälp av volontärer som alla arbetat som barnmorskor kommer gästerna på Skansen att få möta Hilda Andersson, legitimerad barnmorska på väg till nästa förlossning någon gång på 1930-talet.

Höstmarknad som kring år 190014.9.2017 07:00Pressmeddelande

Nu är det dags för den årliga höstmarknaden på Skansen. Sommarängen vid Skånegården fylls av försäljarnas stånd med sylter och marmelader, hantverk och blommor, färg och verktyg, godis och korvar... Drängar prövar sin styrka, porslinet ryker, barnen hoppar i höet, länsman jagar tvivelaktiga figurer och kroppkakorna ryker från de stora grytorna. Allt är som upplagt den 23-24 september för en riktig höstmarknad som vid förra sekelskiftet med andra ord.