Buföringen inleder midsommar på Skansen

Buföring på gång

Innan midsommar tog man upp boskapen från gården till sommarvistet på fäboden. Där kunde djuren få bra bete och ge gott om mjölk som blev till smör, messmör och ost. Den 20 och 21 juni är det buföring på Skansen och djuren går från Moragården till Fäboden under musik, lockrop och kulning.

Moragården kl 13.00-13.30
Vallmusik, lockrop och kulning med spelman Kajsa Dahlström, berättande om buföringstraditionen och lantraser.

Buföring kl 13.30-13.40
Vandring tillsammans med folk, häst, kor och getter till Fäboden.

Fäboden kl 13.45-14.15
Fäbodmusik med spelman Kajsa Dahlström.

kl 14.15 -15.00
I eldhuset kokar messmöret och kokkaffet puttrar.

Buföring på gång