Burmesisk demokratiaktivist utsedd till årets människorättsförsvarare

Civil Rights Defenders har utsett aktivisten och demokratikämpen Naw Ohn Hla till årets människorättsförsvarare. Naw Ohn Hla är en av få som vågar kritisera makten i Burma – ett land där oliktänkande förföljs, fängslas och tystas. I över 30 har hon kämpat för mänskliga rättigheter, vilket gjort henne till en måltavla för trakasserier, hot och långa fängelsestraff. Naw Ohn Hla får priset bland annat för sitt arbete för etniska minoriteter och kvinnors rättigheter.

Naw Ohn Hla. Bild: Civil Rights Defenders/Hkun Li.

"Demokratikämpen Naw Ohn Hla är en av de främsta människorättsförsvararna i Burma. Under sina tre decennier som gräsrotsaktivist har hon gång på gång tvingats ta stora risker och fått betala ett högt pris. Trots det har hon fortsatt sin kamp för demokrati och mänskliga rättigheter," skriver Civil Rights Defenders styrelse i motiveringen för priset.

Genom åren har Naw Ohn Hlas kritiska uttalanden och fredliga protester lett till att hon hotats och trakasserats av burmesiska myndigheter. Hon är ständigt övervakad av säkerhetstjänsten och har gripits över 20 gånger samt dömts till flera långa fängelsestraff.

I början av 90-talet stod Naw Ohn Hla sida vid sida med den tidigare demokratiikonen, idag landets ledare, Aung San Suu Kyi. Som en del av samma rörelse kämpade de nära tillsammans för mänskliga rättigheter. Men när Aung San Suu Kyi började överge allt fler av sina värderingar för att istället rätta sig i militärens led stod Naw Ohn Hla pall och fortsatte kritisera övergreppen mot etniska minoriteter, omfattande markstölder och systematiska kränkningar av kvinnors rättigheter.

Sedan dess har inbördeskriget och förtrycket av de etniska minoriteterna eskalerat i Burma. Civilbefolkningen utsätts för dödligt våld från militären, över 700 000 ur den muslimska minoritetsgruppen Rohingyer har fördrivits från landet i den senaste vågen av övergrepp och ledande generaler anklagas för etnisk rensning och folkmord. Vid den här tiden förra året stod Aung San Suu Kyi i en rättegångssal i Haag och försvarade militären inför FN:s Internationella domstol.

– När Burmas ledare vänder ryggen åt etniska minoriteter, kvinnor och andra grupper som diskrimineras svarar Naw Ohn Hla med att höja rösten, trots att hon vet att det kan innebära enorma säkerhetsrisker och långa fängelsestraff. Den typen av mod förtjänar att uppmärksammas, säger Anders L. Pettersson, chef för Civil Rights Defenders.

Priset delas ut årligen av människorättsorganisationen Civil Rights Defenders till en framstående människorättsförsvarare. Tidigare år har priset tilldelats människorättskämpar i bland annat Belarus, Turkiet och Sydsudan. Syftet är att stötta och stärka aktivister som med fredliga medel fortsätter utkräva ansvar av makthavare, trots att det innebär stora risker.

– Vi har en regering som inte ser varken vikten, värdet eller behovet av att skydda sin befolkning. Det är ett tomrum som sådana som jag måste fylla. Att vårt arbete uppmärksammas ger oss en känsla av styrka. Att andra ser och förstår vad vi står inför gör att vi känner oss tryggare, säger Naw Ohn Hla.

Övrig information

• Se en kort film om Naw Ohn Hla och hennes arbete här.
  • Priset Civil Rights Defender of the Year Award har delats ut årligen sedan 2013. Läs mer om processen och syftet med priset här.
  • Priset har tilldelats människorättsförsvarare från bland annat Belarus, Turkiet och Sydsudan. Läs om samtliga prisvinnare här.
  • Civil Rights Defenders har arbetat i nära samarbete med lokala partnerorganisationer i Burma sedan 2014. Läs mer om vårt arbete i landet här.
  • Efter valet 2015 hoppades många burmeser på en demokratisk utveckling. Men istället vittnar en av Burmas ledande organisationer, vår partner, Athan om att läget för yttrandefrihet försämrats sedan Aung San Suu Kyi kom till makten. Läs mer här.
Film om Naw Ohn Hla – årets människorättsförsvarare.
Fler videor

076 576 27 62https://crd.org/sv/sverige/

Ökade spänningar i Etiopien – etniskt våld och militär upptrappning5.11.2020 09:02:58 CETPressmeddelande

I Etiopiens norra region Tigray ökar nu spänningarna mellan regional militär och federala styrkor. Landets premiärminister Abiy Ahmed har beordrat federala trupper att vara beredda, samtidigt som ett undantagstillstånd som ska sträcka sig över sex månader har utlysts i regionen. Bristen på information från Tigray är omfattande och människorättsgruppen Civil Rights Defenders befarar att allvarliga kränkningar av mänskliga rättigheter kan begås.