Busstrafik till södra Ladugårdsängen

I mitten av december börjar Länstrafiken trafikera i området södra Ladugårdsängen. Området har expanderat de senaste åren och växer till att bli ett av Örebro kommuns mest tätbefolkade bostadsområden. Det är en satsning som görs med sikte att nå fler och nya resenärer i kollektivtrafiken.

- Vi ser att vi kommer nå fler och nya resenärer när vi har möjligheten att erbjuda bussförbindelser till och från södra Ladugårdsängen och bostadsområdet längs Karlsdalsallén, säger Fredrik Eliasson, kollektivtrafikchef på Länstrafiken.

Södra Ladugårdsängen får busstrafik genom ny körväg för linje 6

Linje 6 får med start den 15 december 2019 en ny körväg mellan Lavendelvägen och Sveaparken. Den nya körvägen innebär att linje 6 kommer att trafikera hållplatserna:

• Tybble Vårdcentral
  • Lavendelvägen
  • Karlsdalsallén (ny hållplats)
  • Termikgatan (ny hållplats)
  • Fatbursgatan
  • Loftbodsgatan
  • Tullängsskolan
  • Södra allén
  • Sveaparken, följt av ordinarie hållplatser i riktning mot Slottet och vidare mot Hjärsta

Mer avgångar där resandet är stort

Den nya linjesträckningen kommer att gå parallellt med linje 5 mellan stan och Fatbursgatan, vilket underlättar kapaciteten för linje 5 under morgon- och eftermiddagar då många arbetspendlare och skolelever reser med Länstrafiken.

Majoriteten får mindre än 400 meter till närmsta hållplats

Hållplatserna som i dag trafikeras av linje 6 mellan Lavendelvägen och Sveaparken kommer att utgå. Resenärer kommer att hänvisas till närliggande hållplatser i sitt område.

- Vi har haft uppdraget att se över hur vi kan öka resandet med kollektivtrafik i området och samtidigt stått med utmaningen att vara så kostnadseffektiva som möjligt, säger Fredrik Eliasson, kollektivtrafikchef på Länstrafiken.

Länstrafikens trafikplanerare har strategiskt lagt om linje 6 för minsta påverkan bland befintliga resenärer. Den nya linjesträckningen gör att endast ett villakvarter mitt i Sörby får längre än 400 meter till närmsta hållplats. Övriga boende längs den gamla linjesträckningen kommer fortsättningsvis att ha nära gångväg till hållplatser längs den nya busslinjen alternativt till hållplatser längs Rudbecksgatan.

Hårt tryck på Serviceresor: ”Det kan bli en katastrofal situation i vinter”29.10.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Antalet resor med Serviceresor i Örebro fortsätter att öka. Sedan i våras har resandet ökat från cirka 900 resor per dag till 2 800 resor per dag. På grund av pandemin får endast en resenär åka i varje fordon och det kan ställa till stora problem framöver. - Vi har redan nu slagit i taket för vår kapacitet och vi har stora problem med förseningar. Får vi inte våra resenärer att undvika rusningstrafik kan det bli en smått katastrofal situation i vinter, säger Staffan Juliusson, chef för serviceresor på Länstrafiken.

Hårt tryck på serviceresor – försök undvika att åka under rusningstid8.9.2020 09:18:08 CESTPressmeddelande

Behovet av att åka med serviceresor i Örebro län har ökat kraftigt på bara några veckor. Antalet som vill åka har långt mer än fördubblats på kort tid och det kan medföra ökade väntetider. - Vi använder våra service- och färdtjänstbilar maximalt för att det inte ska bli för långa väntetider för våra kunder, men under rusningstider har vi svårt att klara av det, säger Staffan Juliusson, chef för serviceresor på Länstrafiken.