Svensk Handel

Butikerna ser ljusare på framtiden

Dela
Framtidstron bland butikerna ökar i april. Framförallt stiger optimismen i sällanköpsvaruhandeln. Sjunkande förväntningar på den framtida lönsamheten gör att e-handlarnas samlade framtidstro går åt andra hållet och minskar något.
Butikernas framtidstro ökar med 5,9 enheter och landar på 99,9 i månadens Handelsbarometer
Butikernas framtidstro ökar med 5,9 enheter och landar på 99,9 i månadens Handelsbarometer

Butikernas tro på framtida försäljning, anställningsvilja och lönsamhet stiger. Det gör att Framtidsindikatorn ökar med 5,9 enheter, till 99,9, i Handelsbarometern för april.

Indikatorn ökar för tredje månaden i rad och butikernas framtidstro ligger nu i linje med den neutrala nivån på 100. En viktig förklaring är att framtidstron inom sällanköpsvaruhandeln återhämtar sig från låga nivåer.

– Det är glädjande att optimismen bland landets handlare ljusnar. Många konsumenter har fått in skatteåterbäringen på kontot och ser fram emot påsken. Butikerna står redo och hyllorna är fyllda med vår- och sommarsortimentet, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Lönsamhetstapp bland e-handlarna
 Framtidstron bland landets e-handlare fortsätter att ligga på höga nivåer. Ett kraftigt tapp i tron på framtida lönsamheten vägs upp av ökade förväntningar på försäljning och antal anställda. Detta gör sammantaget att Framtidsindikatorn för e-handlare minskar med 0,1 enheter, till 108,8.

– E-handlarnas tro på den framtida försäljningen är fortsatt stark, utmaningen är att få lönsamheten att hänga med. E-handeln är global och många svenska kunder handlar lika gärna från utländska aktörer, det gör att konkurrensen på nätet är intensiv, säger Karin Johansson.    

Även dagligvaruhandlarna ser ljusare på framtiden. Påsken står för dörren och Svensk Handels prognos är att vi kommer att handla mat för 7,7 miljarder kronor under påskveckan.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Butikernas framtidstro ökar med 5,9 enheter och landar på 99,9 i månadens Handelsbarometer
Butikernas framtidstro ökar med 5,9 enheter och landar på 99,9 i månadens Handelsbarometer
Ladda ned bild
Karin Johansson är vd på Svensk Handel
Karin Johansson är vd på Svensk Handel
Ladda ned bild

Dokument

Länkar

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.

Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye