Butikerna ser ljusare på framtiden

Framtidstron bland butikerna ökar i april. Framförallt stiger optimismen i sällanköpsvaruhandeln. Sjunkande förväntningar på den framtida lönsamheten gör att e-handlarnas samlade framtidstro går åt andra hållet och minskar något.

Butikernas framtidstro ökar med 5,9 enheter och landar på 99,9 i månadens Handelsbarometer

Butikernas tro på framtida försäljning, anställningsvilja och lönsamhet stiger. Det gör att Framtidsindikatorn ökar med 5,9 enheter, till 99,9, i Handelsbarometern för april.

Indikatorn ökar för tredje månaden i rad och butikernas framtidstro ligger nu i linje med den neutrala nivån på 100. En viktig förklaring är att framtidstron inom sällanköpsvaruhandeln återhämtar sig från låga nivåer.

– Det är glädjande att optimismen bland landets handlare ljusnar. Många konsumenter har fått in skatteåterbäringen på kontot och ser fram emot påsken. Butikerna står redo och hyllorna är fyllda med vår- och sommarsortimentet, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Lönsamhetstapp bland e-handlarna
 Framtidstron bland landets e-handlare fortsätter att ligga på höga nivåer. Ett kraftigt tapp i tron på framtida lönsamheten vägs upp av ökade förväntningar på försäljning och antal anställda. Detta gör sammantaget att Framtidsindikatorn för e-handlare minskar med 0,1 enheter, till 108,8.

– E-handlarnas tro på den framtida försäljningen är fortsatt stark, utmaningen är att få lönsamheten att hänga med. E-handeln är global och många svenska kunder handlar lika gärna från utländska aktörer, det gör att konkurrensen på nätet är intensiv, säger Karin Johansson.

Även dagligvaruhandlarna ser ljusare på framtiden. Påsken står för dörren och Svensk Handels prognos är att vi kommer att handla mat för 7,7 miljarder kronor under påskveckan.

Svensk Handels pressjour

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.

Karin Johansson är vd på Svensk Handel

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels 10 000 medlemsföretag har sammanlagt 300 000 människor anställda.

Pressinbjudan: Handelns säkerhetsutmaning debatteras på Svensk Handels stämma9.5.2019 10:30:48 CESTPressinbjudan

Näringsminister Ibrahim Baylan, Googles Sverigechef Anna Wikland och Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski finns bland talarna på Svensk Handels stämma som äger rum på måndag (13/5). Olika perspektiv på handelns brottsutsatthet kommer också att debatteras, bland annat kommer fd statsminister Fredrik Reinfeldt tala om hur attraktiva samhällsmiljöer kan bidra till att tränga undan kriminalitet.