Svensk Handel

Butikernas framtidstro ljusnar i svag försäljningsmånad

Dela

Landets butikshandlare blir något mer optimistiska. Störst är ökningen i dagligvaruhandeln. För e-handlarna utvecklas förväntningarna åt motsatt håll och minskar. Fortsatt är dock framtidsförväntningarna betydligt större i e-handeln.

Karin Johansson, vd Svensk Handel. Foto: Björn Mattisson.
Karin Johansson, vd Svensk Handel. Foto: Björn Mattisson.

Svensk Handels Handelsbarometer för februari visar att framtidstron bland butikerna repar sig. Framtidsindikatorn som väger samman framtidsförväntningarna inom försäljning, antalet anställda och lönsamhet, steg med 2,8 enheter till 93,3. Framförallt var det tron på den framtida försäljningen som växte.

– Snöfallet satte fart på försäljningen av vinterskor, pulkor och snöskyfflar. Det var en välbehövlig injektion eftersom februari annars är årets svagaste månad för detaljhandeln som helhet, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Även om framtidsutsikterna inom sällanköpshandeln steg landade index på 88,8, vilket fortfarande är en bra bit under den ”neutrala nivån” på 100.

Optimismen i e-handeln minskar från höga nivåer
Bland e-handlarna minskade optimismen i februari. Framtidsindikatorn föll med 1,9 enheter till 107,3. Samtliga förväntningar på framtida utveckling sjönk, mest sjönk förväntningarna på antalet anställda. Trots utvecklingen den senaste månaden ligger ändå e-handelns framtidsindikator kvar på en tydligt positiv nivå.

– Detaljhandeln står mitt i en stor strukturomvandling där kunderna handlar alltmer på nätet. Svenska e-handlare har självförtroende och ser ljust på framtiden. Samtidigt kan utmaningar att hitta rätt kompetens bromsa viljan att expandera och anställa nästa medarbetare, säger Karin Johansson.

För mer information eller intervju, vänligen kontakta:
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Nyckelord

Kontakter

Svensk Handels pressjour

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.

010-471 86 50

Bilder

Karin Johansson, vd Svensk Handel. Foto: Björn Mattisson.
Karin Johansson, vd Svensk Handel. Foto: Björn Mattisson.
Ladda ned bild

Dokument

Länkar

Om

Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels 10 000 medlemsföretag har sammanlagt 300 000 människor anställda.

Ordförande är Anders Svensson och vd är Karin Johansson. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum