Butikernas framtidstro ljusnar i svag försäljningsmånad
Svensk Handels Handelsbarometer för februari visar att framtidstron bland butikerna repar sig. Framtidsindikatorn som väger samman framtidsförväntningarna inom försäljning, antalet anställda och lönsamhet, steg med 2,8 enheter till 93,3. Framförallt var det tron på den framtida försäljningen som växte.
– Snöfallet satte fart på försäljningen av vinterskor, pulkor och snöskyfflar. Det var en välbehövlig injektion eftersom februari annars är årets svagaste månad för detaljhandeln som helhet, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.
Även om framtidsutsikterna inom sällanköpshandeln steg landade index på 88,8, vilket fortfarande är en bra bit under den ”neutrala nivån” på 100.
Optimismen i e-handeln minskar från höga nivåer
Bland e-handlarna minskade optimismen i februari. Framtidsindikatorn föll med 1,9 enheter till 107,3. Samtliga förväntningar på framtida utveckling sjönk, mest sjönk förväntningarna på antalet anställda. Trots utvecklingen den senaste månaden ligger ändå e-handelns framtidsindikator kvar på en tydligt positiv nivå.
– Detaljhandeln står mitt i en stor strukturomvandling där kunderna handlar alltmer på nätet. Svenska e-handlare har självförtroende och ser ljust på framtiden. Samtidigt kan utmaningar att hitta rätt kompetens bromsa viljan att expandera och anställa nästa medarbetare, säger Karin Johansson.
För mer information eller intervju, vänligen kontakta:
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Dokument
Länkar
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Påskfirandet omsätter nära nio miljarder kronor inom handeln27.3.2024 11:14:24 CET | Pressmeddelande
Påsken är handelns näst viktigaste högtid, och det är främst mat och konfektyr som säljs i stora mängder. Svensk Handels undersökning visar att varje påskfirare spenderar cirka 1 500 kronor under påsken.
Handelsföretag med ett aktivt hållbarhetsarbete har stora konkurrensfördelar26.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
7 av 10 konsumenter anger att det är viktigt att företagen de handlar från bedriver ett aktivt hållbarhetsarbete. Lever företagen inte upp till förväntningarna tvekar dessutom många konsumenter inte på att välja en konkurrent i stället. Detta, och mycket mer, visar Svensk Handels Hållbarhetsundersökning.
Optimismen ökar inom handeln – ”Trenden går i rätt riktning”25.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Lägre inflation och förmodade räntesänkningar inom kort gör att framtidsförväntningarna ökar bland svenska handlare. Trots detta är optimismen fortsatt låg ur ett historiskt perspektiv. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för mars månad.
Kraftig ökning av antal e-handlande konsumenter i februari19.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för februari månad skattar e-handelns omsättning till 11,4 miljarder kronor. Det är en ökning med 14 procent jämfört med februari 2023.
Handelns hyror har ökat med över 20 procent på tre år på grund av indexering.14.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Butikerna i sällanköpsvaruhandeln kan komma att betala 4 miljarder kronor i hyresökningar enbart på grund av KPI-indexeringen från 2022 till 2024. Trots att inflationstakten sjunker blir dessa höjningar beständiga. Detta visar nya siffror från Svensk Handel.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum