Svensk Handel

Butikshandlarna anar hopp om framtiden

Dela
Det går att skönja en förhoppning om bättre tider för butikshandeln. Efter ett riktigt tufft 2020 stiger framtidstron för andra månaden i rad. Det omvända gäller för e-handeln, där optimismen minskar något från höga nivåer.
Karin Johansson, vd Svensk Handel
Karin Johansson, vd Svensk Handel

Handelsbarometern för februari visar att framtidstron inom både dagligvaru- och sällanköpsvaruhandeln repar sig.

- Coronakrisen har inneburit ett riktigt stålbad för stora delar av handeln och att fler butikshandlare återigen ser ljusare på tillvaron är glädjande. Att takten i vaccinationsarbetet inte tappar fart blir samtidigt avgörande för handelns möjligheter att återhämta sig, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Framtidsindikatorn, som sammanfattar tron på försäljning, antal anställda och lönsamhet, ökar med 7,2 enheter till 85,5. Det ska jämföras med ett indexvärde på 100, som utgör en så kallad neutral nivå. Alltjämt ligger dock framtidstron i butikshandeln lägre än för motsvarande period förra året.

- Vi lämnar de mörkaste försäljningsmånaderna bakom oss och blickar framåt mot våren. Det fina vintervädret har också bidragit till att driva försäljningen inom till exempel sporthandeln, säger Karin Johansson.

Framtidstron i e-handeln minskar något

Även om optimismen bland e-handlarna håller i sig minskar Framtidsindikatorn med beskedliga 0,7 enheter i februari och landar på 119,4. 

- E-handeln har gått som tåget genom hela coronapandemin. I februari minskar dock framtidstron något, e-handlarnas tro på den framtida försäljningen faller tillbaka från höga nivåer, säger Karin Johansson.

En nyhet i Handelsbarometern är att även partihandeln nu inkluderas. Den första siffran över framtidsförväntningarna bland landets partihandlare hamnar på index 95,6.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Karin Johansson, vd Svensk Handel
Karin Johansson, vd Svensk Handel
Ladda ned bild

Dokument

Länkar

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.

Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye