BYD och Toyota utvecklar batteri-elbilar tillsammans

Toyota och BYD har kommit överens om att tillsammans utveckla batteri-eldrivna fordon. Målet är att lansera den första batteri-elbilen i Kina under första halvan av 2020-talet. BYD och Toyota kommer också utveckla batterier både för de gemensamt utvecklade bilarna men också andra modeller.

BYD Company Ltd. (BYD) och (Toyota Motor Corporation) meddelar i dag att de kommit överrens om att gemensamt utveckla batteri-elbilar (BEVs). De två företagen kommer tillsammans utveckla sedaner och SUV-modeller såväl som batterier för både dessa fordon och andra. Målet är att lansera dem på den kinesiska marknaden under Toyotas varumärke under första halvan av 2020-talet.

BYD grundades 1995 som ett batteriföretag och har sedan dess vuxit till en helhetsleverantör av energilösningar. De tillverkar inte bara elfordon utan även andra storskaliga celler för energilagring. Företagsnamnet BYD står för ”Build Your Dreams” och de tillverkar de viktigaste komponenterna såsom batterier, motorer och elektroniska komponenter utvecklas in-house. 2008 blev BYD det första företag i världen att tillverka massproducerade laddhybrid-fordon (PHEVS) och sedan 2015 har BYD varit ledande på försäljning av såväl BEV och PHEV-bilar under fyra år.

1997 blev Toyota först i världen med att lansera en massproducerad hybridbil. Sedan dess har företaget blivit en pionjär inom utveckling av elektrifierade bilar och besitter en massiv kompetens kring tekniken och erfarenheter avutveckling, tillverkning och försäljning av elektrifierade fordon.

För att förhindra den globala uppvärmningen har både BYD och Toyota som mål att minska koldioxidutsläppen genom att tillgängliggöra batteri-elbilar för stora kundgrupper. För att uppnå dessa mål är båda företagen övertygade om att de nu behöver samarbeta i stället för att konkurrera. Därför har företagen kommit överens om att tillsammans utveckla batteri-elbilar.

Framöver ska både BYD och Toyota ta tillvara på erfarenheten och kompetensen som dessa elektrifierade fordon och batteritekniken gett dem för att fortsätta arbeta tillsammans och utveckla lättillgängliga batteri-elbilar.

JAXA och Toyota utvecklar bemannat rymdfordon16.7.2019 00:00:00 CESTPressmeddelande

Den japanska rymdorganisationen JAXA och Toyota Motor Corporation inleder ett treårigt forskningssamarbete från 2019 till och med 2021. Redan i mars 2019 meddelade JAXA och Toyota att de tillsammans skissade på ett gemensamt samarbetsprojekt för att utveckla en bemannad trycksatt månfarkost driven med bränslecellsteknik. Under kommande tre år ska JAXA och Toyota tillverka, testa och utvärdera prototyper. Målet är att utveckla en bemannad trycksatt månfarkost för att utforska månens yta som en del av ett internationellt projekt. Gemensam forskningsperiod från 20 juni 2019 till slutet av räkneskapsåret 2021.Övergripande plan av forskningen indelat i varje fiskalår: 2019 Identifiera tekniska element som måste utvecklas för att köra på månen, sätta specifikationer för protoypmodellen. 2020 Tillverka testdelar för varje tekniskt element, tillverka en prototypmodell. 2021 Testa och utvärdera såväl de tillverkade testdelarna som prototypmodellerna I de inledande samtalen enades JAXA och Toyot