BYD Sverige blir officiell partner till Handbollslandslaget

Elbilsmärket BYD är ny partner till svensk handboll och kommer i samarbete med Svenska Handbollförbundet och Handbollslandslaget arbeta för att uppmuntra fler barn och unga att bli aktiva, utvecklas och bygga sina drömmar.
Andreas Ottermark (ISP Sport & Marketing), Stefan Lövgren (Svenska Handbollslandslaget AB), Victor Liljeberg (Hedin Electric Mobility AB) och Pernilla Milton (ISP Sport & Marketing)

BYD står för Build Your Dreams och är en av världens största tillverkare av elektrifierade fordon. Under hösten 2022 lanserades märkets elbilar på den svenska marknaden genom distributören Hedin Electric Mobility (BYD Sverige). Samtidigt som VM i handboll för herrar i dag drar igång i Sverige och Polen inleder BYD Sverige och svensk handboll ett samarbete där BYD blir ny officiell landslagspartner.

Som branschexklusiv landslagspartner får BYD stora möjligheter att nå ut med varumärket mot elbilsintresserade svenskar. Därtill ges möjlighet till aktivering inom handbollens omfattande hållbarhetsarbete och projekt som drivs för att bidra till ett mer hållbart och inkluderande samhälle.

– Vi ser med stor entusiasm fram emot samarbetet med svensk handboll och möjligheterna detta ger oss i arbetet med att etablera varumärket BYD i Sverige. Handboll är en folkkär sport med hög energi och mycket passion och engagemang. Den är också tillgänglig och står för ett jämställt idrottande. Detta samhällsengagemang blir ett perfekt komplement till BYDs profil som pådrivare i elektrifieringen av fordonsbranschen. Vi är glada och stolta över att vara en del av svensk handboll och att förhoppningsvis bidra till att fler barn och unga ges möjlighet att bli aktiva, utvecklas och bygga sina drömmar, säger Victor Liljenberg, vd för Hedin Electric Mobility AB.

Samarbetsavtalet omfattar bland annat arenaexponering under landskamper på hemmaplan för dam- och herrlandslaget, dräktreklam under ungdomslandslagens samtliga matcher samt partnerskap till Ungdoms-SM – utöver ett flertal andra exponerings- och aktiveringsmöjligheter. Handbollen kommer i sin tur att ha tillgång till ett antal elbilar, folierade i handbollens grafiska profil, av modellerna BYD Han och BYD Tang.

– BYD gör en total och unik satsning i hela svensk handbolls verksamhet, från seniorlandslagen i världstoppen ner till bredden i ungdomshandbollen där de kommer att inspirera unga handbollsspelare att komma i rörelse och skapa drömmar på och utanför handbollsplanen. BYD har liksom vi ett stort fokus på hållbarhet och kommer att vara en viktig partner i våra fortsatta satsningar. Vi ser fram emot ett långsiktigt och framgångsrikt partnerskap, säger Stefan Lövgren, vd för Svenska Handbollslandslaget AB.

BYD I SVERIGE

BYD är en världsledande tillverkare av elektrifierade fordon. Med mer än 27 års erfarenhet av batteriforskning och batteriutveckling är BYD globalt känt för sin banbrytande teknologi och världsledande innovationer inom e-mobilitetslösningar för alla typer av transporter.

Under hösten 2022 lanserades tre helt elektriska personbilar från BYD på den svenska marknaden:
BYD ATTO 3 – en uttrycksfull SUV i C-segmentet
BYD TANG – en rymlig sjusitsig familje-SUV
BYD HAN – en elegant och sportig sedan i E-segmentet som erbjuder en högteknologisk premiumupplevelse

Distributör för BYD i Sverige är Hedin Electric Mobility AB och exklusiv återförsäljare är Hedin Bil. Hedin Electric Mobility och Hedin Bil är del av Hedin Mobility Group. Med över 7 500 medarbetare och verksamhet i 13 länder är Hedin Mobility Group en av Europas största mobilitetsleverantörer.

www.bydauto.se

Sverige är en av världens främsta handbollsnationer med 25 medaljer på seniorsidan i OS, VM och EM. I de senaste nio mästerskapen för damerna och herrarna har Sverige slutat bland de fem bästa i samtliga.