Bygg- och fastighetssektorn vässar riktlinjerna för resurseffektivisering och avfallshantering

Bygg- och fastighetssektorn vässar sina gemensamma riktlinjer för resurseffektivisering och avfallshantering. Behovet av cirkularitet i hela värdekedjan förtydligas och alla branschens aktörer uppmanas använda riktlinjerna som sin basnivå. - Det finns drygt 800 000 lägenheter i Sverige som behöver renoveras. Samtidigt är behovet av nya bostäder, vägar och järnvägar stort. Avfallsminimering är avgörande för att minska bygg- och fastighetssektorns miljöbelastning, säger Marianne Hedberg, miljöexpert på Sveriges Byggindustrier.

Bakom ställningstagandet för ökad resurseffektivitet inom bygg- och fastighetssektorn står Sveriges Byggindustrier, Fastighetsägarna, Återvinningsindustrierna, Byggmaterialindustrierna, Golvbranschen, HSB, Riksbyggen och Sveriges Allmännytta.

- Riktlinjerna ger oss ett gemensamt språk i alla skeden av ett byggnadsverks livscykel. Tillsammans gör vi bygg- och fastighetssektorn ännu mer klimatneutral och konkurrenskraftig, säger Marianne Hedberg.

Riktlinjerna slår bland annat fast att materialinventering alltid ska göras före rivning, att en material- och avfallshanteringsplan ska tas fram i alla bygg- och rivningsprojekt samt att material- och avfallshanteringsplanen ska kompletteras av entreprenören med uppgifter om planerad hantering av farligt avfall. Sveriges Byggindustrier anlitar Tyréns som konsult i arbetet med bevakning och löpande uppdateringar.

För ytterligare information om riktlinjerna med tillhörande bilagor:

Sveriges Byggindustrier välkomnar utredning om kommunala särkrav14.6.2019 09:47:59 CESTPressmeddelande

Regeringen tillsätter en utredning om konkurrensen i byggbranschen. I uppdraget ingår att titta på hur kommunala särkrav försvårar byggprocesser. - Sedan 2015 har kommuner inte rätt att lämna föreskrifter om byggteknik. Trots det ser vi att kommuner fortsätter att ställa egna krav på tekniska egenskaper. Det förhindrar att branschen går mot ett standardiserat och industrialiserat byggande, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.

Minister till historisk byggstämma i Umeå13.5.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) kommer till Sveriges Byggindustriers förbundsstämma i Umeå den 15 maj. Bland övriga talare finns Anna Olofsson, marknadschef för Umeå kommun och Lars Westin, professor vid centrum för regionalvetenskap, Umeå universitet. - Vi ser fram emot intressanta samtal som ger en bra bild av byggandet och samhällsutvecklingen i norra Sverige, säger Johan Hallberg, regionchef för Sveriges Byggindustrier.