Bygg vårt transportsystem rätt från början

När nya stora investeringar genomförs måste det göras så att de fungerar för hela befolkningen. Förslaget till plan för kommande investeringar inom transportsystemet saknar skrivningar om både universell utformning och FN-konventionen för personer med funktionsnedsättning. "Vi förutsätter att det justeras", säger Åsa Strahlemo, förbundsordförande för DHR.

Målet om ett transportsystem tillgängligt och användbart för alla har funnits med i inriktningsplanerna de senaste perioderna. Arbetet har systematiserats och utveckling på området har skett, men ännu saknas delar som borde vara självklara i en inriktningsplan fram till 2030 och även längre än så.

Nu har DHR skickat in ett remissyttrande avseende Inriktningsunderlag inför transportinfrastrukturplaneringen för perioden 2022–2033 och 2022–2037, rapport 2020:186.

-        Inriktningsplanen har inslag och koppling till de globala målen i Agenda 2030. Dock anser vi att planen saknar ett resonemang kring agendans mål 11. 2 om att hållbara transportsystem ska göras tillgängliga för alla. Det saknas också ett resonemang om hur planen ska säkerställa att ingen lämnas utanför, exempelvis personer med funktionsnedsättning, säger Åsa Strahlemo, förbundsordförande.

Universell utformning och FN-konventionen

Arbetet med funktionshinderpolitiken, där även transportsystemet är inbegripet, ska utgå från vissa principer. En av dessa är universell utformning, det vill säga att samhället byggs rätt från början så att det fungerar för alla medborgare. Universell utformning ska tillämpas inom allt från byggd miljö till information och kommunikation.

FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning är en annan viktig grundpelare, som saknas i planen. Den ger personer med nedsatt rörelseförmåga rätt till tillgänglighet och användbarhet till transportsystemet i Artikel 3, 4, 9 och 20.

-        När nya stora investeringar genomförs måste det göras utifrån principen om universell utformning, men förslaget till plan för kommande investeringar saknar skrivningar om både universell utformning och FN-konventionen. Vi förutsätter att det justeras i planen så att Sverige uppfyller sina åtaganden enligt både Agenda 2030 och konventionen, säger Åsa Strahlemo.

Läs remissyttrandet i sin helhet, med fler synpunkter, i denna länk:

För mer information och kommentarer, var god kontakta: Åsa Strahlemo, förbundsordförande, DHR – Delaktighet, Handlingskraft, Rörelsefrihet, telefon 070 – 50 88 029, asa.strahlemo@dhr.se