Byggarbetsmarknaden förväntas bromsa in

Trots en känsla av högtryck har byggarbetsgivarna lämnat en nollprognos för sysselsättningen under sommarmånaderna och sysselsättningstrenden går ner både vid en kvartals- och årsjämförelse. I regionundersökningen är det Skåne som toppar medan Stockholms- och Uppsalaregionen backar ner till en negativ jobbprognos. Bäst bland de undersökta branscherna går finans-, fastighets- och uppdragsverksamhetssektorn med optimistiska +23 procent.

Sysselsättningstrenden (se fotnot) för bygg- och anläggningsbranschen är alltså 0 procent, vilket är en nedgång med tre procentenheter på kvartalsbasis och med fyra procentenheter vid en årsjämförelse. Sysselsättnings­trenden för Sverige som helhet är +7 procent.

- Att bygg- och anläggningsbranschen ser ut att bromsa in något kan delvis beror på svårigheter att hitta rätt kompetens efter en tids högt tryck med ett flertal stora byggprojekt och infrastruktursatsningar runt om i landet, säger Lars Forseth, vd för ManpowerGroup Sverige.

Hotell och restaurang ökar mest

Bland de undersökta branscherna lämnar nio av tio en positiv sysselsättningsprognos medan byggbranschen alltså lämnat en nollprognos för sommarmånaderna. Starkast efterfrågan rapporteras precis som de fyra föregående undersökningarna från finans-, fastighets- och uppdragsverksamhetssektorn med tydligt optimistiska +23 procent men det är hotell- och restaurangbranschen som ökar i särklass mest. Även energisektorn går fortsatt relativt starkt trots en liten minskning mot förra kvartalet.

Stockholm och Uppsala backar medan Skåne toppar

Arbetsgivarna i fem av sex regioner har lämnat positiva jobbprognoser inför det tredje kvartalet. Skåne toppar med +13 procent. Den enda negativa prognosen rapporteras från Stockholms och Uppsala län med sysselsättningstrenden -3 procent, en minskning med hela 16 procentenheter jämfört med förra kvartalet. Däremot kommer hoppfulla prognoser från Norrland med +12 procent och även från Västra Götalands län med +8 procent och östra Götaland tätt efter med +7 procent. Mellersta Sverige rapporterar mer modesta +3 procent.

Fortsatt blandad bild globalt

Globalt rapporteras positiva prognoser från 40 av de 43 undersökta länderna. Få länder rapporterar mer betydande uppgångar samtidigt som flera länder, däribland stora ekonomier som Kina och Brasilien, fortsätter rapportera en nedåtgående sysselsättningstrend. De starkaste prognoserna globalt kommer från Indien, Japan, Taiwan och Guatemala. De svagaste rapporteras från arbetsgivarna i Brasilien, Italien och Schweiz.

Fotnot: Sysselsättningstrenden definieras som den andel arbetsgivare som tror att sysselsättningen ökar, minus den andel som tror att den minskar. Under det tredje kvartalet 2016 förväntar sig 11 procent av de svenska arbetsgivarna att öka antalet anställda, fyra procent förväntar sig att minska arbetsstyrkan medan majoriteten (84 procent) förutser en oförändrad sysselsättning. Sysselsättningstrenden för Sverige blir då +7 procent och när siffrorna justerats utifrån säsongsvariationer blir sysselsättningstrenden fortsatt +7 procent.

För mer information, kontakta:

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, tel. 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

På www.manpowergroup.se/Pressrum1/#/ kan följande laddas ner:

Rapporten i sin helhet

Film där VD beskriver resultaten

Manpower Arbetsmarknadsbarometer för det fjärde kvartalet presenteras den 13 september 2016.

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på drygt 50 orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Kommuner pratar integration genom jobb på Matchningsakuten i Almedalen21.6.2018 11:48Pressmeddelande

Hur löser vi integration genom jobb? Högkonjunktur, kompetensbrist och utanförskap. Att snabbt få ut nyanlända arbetssökande i arbetslivet är en viktig samhällsfråga och samtidigt en möjlighet för Sverige. Under Almedalsveckan i Visby bjuder ManpowerGroup in utvalda till Matchningsakuten i Almedalen för att prata om matchning och integration genom jobb. Tillsammans med kommunföreträdare diskuterar ManpowerGroup lösningar för att snabbt matcha rätt kompetens med rätt arbetsgivare. Följ #matchningsakuten på Twitter och LinkedIn 2-6 juli.