Byggavtalet fredat trots ny lag om entreprenörsansvar

Idag tisdag röstade riksdagen ja till regeringens proposition Ett entreprenörsansvar för lönefordringar i bygg- och anläggningsbranschen. Det är väl känt sedan tidigare att Sveriges Byggindustrier anser att lagförslaget kan komma att bli en börda för Sveriges småföretagare. Under våren har vi fört intensiva samtal med regeringen kring lagförslaget och vad det innebär för vårt kollektivavtal. Vi kan nu konstatera att regeringen lyssnat på oss och låter de kollektivavtal i sektorn som innehåller ett entreprenörsansvar vara fredade, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.

Den nya lagen innebär att en arbetstagare som inte får lön av sin arbetsgivare för arbete i en bygg- eller anläggningsentreprenad ska kunna få betalt från en annan entreprenör högre upp i kedjan. Ansvaret att betala ut lön ska i första hand gälla uppdragsgivaren, det vill säga den entreprenör som har anlitat arbetstagarens arbetsgivare som underentreprenör. Om uppdragsgivaren inte betalar eller inte kan nås ska även entreprenören högst upp i kedjan, huvudentreprenören, kunna ansvara för att lönen utbetalas.

Vi är överens med fackförbundet Byggnads hur Byggavtalet ska tolkas när den nya lagen träder i kraft 1 januari 2019. Tillsammans har vi säkerställt att lagen inte tar över vårt gemensamma kollektivavtal, utan bara blir tillämpbar i vissa speciella fall. I och med detta kommer troligen fler byggföretag bli medlemmar hos oss nu när vårt kollektivavtal blir ännu mer konkurrenskraftigt och attraktivt, säger Mats Åkerlind.

Bygg- och fastighetssektorn vässar riktlinjerna för resurseffektivisering och avfallshantering21.5.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Bygg- och fastighetssektorn vässar sina gemensamma riktlinjer för resurseffektivisering och avfallshantering. Behovet av cirkularitet i hela värdekedjan förtydligas och alla branschens aktörer uppmanas använda riktlinjerna som sin basnivå. - Det finns drygt 800 000 lägenheter i Sverige som behöver renoveras. Samtidigt är behovet av nya bostäder, vägar och järnvägar stort. Avfallsminimering är avgörande för att minska bygg- och fastighetssektorns miljöbelastning, säger Marianne Hedberg, miljöexpert på Sveriges Byggindustrier.

Minister till historisk byggstämma i Umeå13.5.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) kommer till Sveriges Byggindustriers förbundsstämma i Umeå den 15 maj. Bland övriga talare finns Anna Olofsson, marknadschef för Umeå kommun och Lars Westin, professor vid centrum för regionalvetenskap, Umeå universitet. - Vi ser fram emot intressanta samtal som ger en bra bild av byggandet och samhällsutvecklingen i norra Sverige, säger Johan Hallberg, regionchef för Sveriges Byggindustrier.