Byggavtalet fredat trots ny lag om entreprenörsansvar

Idag tisdag röstade riksdagen ja till regeringens proposition Ett entreprenörsansvar för lönefordringar i bygg- och anläggningsbranschen. Det är väl känt sedan tidigare att Sveriges Byggindustrier anser att lagförslaget kan komma att bli en börda för Sveriges småföretagare. Under våren har vi fört intensiva samtal med regeringen kring lagförslaget och vad det innebär för vårt kollektivavtal. Vi kan nu konstatera att regeringen lyssnat på oss och låter de kollektivavtal i sektorn som innehåller ett entreprenörsansvar vara fredade, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.

Den nya lagen innebär att en arbetstagare som inte får lön av sin arbetsgivare för arbete i en bygg- eller anläggningsentreprenad ska kunna få betalt från en annan entreprenör högre upp i kedjan. Ansvaret att betala ut lön ska i första hand gälla uppdragsgivaren, det vill säga den entreprenör som har anlitat arbetstagarens arbetsgivare som underentreprenör. Om uppdragsgivaren inte betalar eller inte kan nås ska även entreprenören högst upp i kedjan, huvudentreprenören, kunna ansvara för att lönen utbetalas.

Vi är överens med fackförbundet Byggnads hur Byggavtalet ska tolkas när den nya lagen träder i kraft 1 januari 2019. Tillsammans har vi säkerställt att lagen inte tar över vårt gemensamma kollektivavtal, utan bara blir tillämpbar i vissa speciella fall. I och med detta kommer troligen fler byggföretag bli medlemmar hos oss nu när vårt kollektivavtal blir ännu mer konkurrenskraftigt och attraktivt, säger Mats Åkerlind.

Bolund och Eneroth ges nyckelroller när Sverige ska rustas för 11 miljoner invånare21.1.2019 14:58:23Pressmeddelande

Sveriges Byggindustrier gratulerar Per Bolund som idag utsetts till ny bostadsminister. - Att bostadsministern nu flyttar in på Finansdepartementet innebär att bostadsfrågan får större tyngd. Det är bra. Men ska byggandet ta fart igen krävs en fungerande finansiering. Bolunds förändrade portfölj leder förhoppningsvis till en översyn och förändring av de införda kreditrestriktionerna samt att det görs undantag för förstagångsköpare, säger Catharina Elmsäter-Svärd, VD för Sveriges Byggindustrier.

Det krävs mer och modigare reformer18.1.2019 09:59:50Pressmeddelande

Sveriges Byggindustrier gratulerar statsminister Stefan Löfven till regeringsbildningen. Men den bostadspolitiska överenskommelsen mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna är otillräcklig. - Inga av förslagen sänker trösklarna in till bostadsmarknaden för den som saknar kontakter, kötid och kapital. Det krävs mer och modigare reformer. Höj bolånetaket för förstagångsköpare, inför ett subventionerat bospar för unga och gör en kraftfull sänkning av reavinstskatten för ökad rörlighet, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd på Sveriges Byggindustrier.

Sveriges Byggindustrier: Rätt att trappa av investeringsstödet13.12.2018 12:00:00Pressmeddelande

Riksdagens beslut att släppa fram Moderaternas och Kristdemokraternas budget för 2019 innebär att investeringsstödet för nyproduktion av hyresrätter trappas av. Sveriges Byggindustrier välkomnar beskedet. - Byggsubventioner stör marknaden och skapar osäkerhet. Fördelningspolitiskt har det inte heller haft önskvärd effekt. Boende i husen har en disponibel inkomst väl över hyresgäster i både de aktuella kommunerna och riket som helhet, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.