Byggbolagen vill ha treårig avtalslängd

Närmare 94 procent av byggbolagen vill ha en avtalslängd som är två år eller längre enligt en ny enkätundersökning bland medlemsföretagen i Sveriges Byggindustrier. Cirka 70 procent vill att avtalslängden är minst tre år lång. Just nu pågår avtalsförhandlingarna på byggområdet och under hela 2010-talet har ettåriga avtalslängder varit normen.

Industriavtalet, som blev klart fredagen den 31 mars, är normerande för resterande del av arbetsmarknaden och innebär bland annat att avtalet gäller i tre år.

- Vår förhoppning är att ett treårigt avtal blir verklighet även på vårt avtalsområde eftersom våra medlemsföretag då kan lägga sin kraft på kärnverksamheten och få bättre förutsägbarhet istället för att varje år behöva lägga resurser på förhandlingarna. Med tanke på att vi behöver bygga över 700 000 nya bostäder fram till 2025 behövs alla tillgängliga resurser läggas på att förverkliga det, säger Mats Åkerlind, tillförordnad vd på Sveriges Byggindustrier.

Sveriges Byggindustrier förhandlar tre avtal på byggområdet. Tjänstemannaavtalet ska beräknas vara på plats under första halvan av april. Byggavtalet och Väg- och banavtalet ska vara färdigförhandlade den sista april.

Enkätundersökningen är genomförd mars månad och 357 medlemsföretag har svarat på enkäten.

Mats Åkerlind

Sveriges Byggindustrier: Rätt att trappa av investeringsstödet13.12.2018 12:00Pressmeddelande

Riksdagens beslut att släppa fram Moderaternas och Kristdemokraternas budget för 2019 innebär att investeringsstödet för nyproduktion av hyresrätter trappas av. Sveriges Byggindustrier välkomnar beskedet. - Byggsubventioner stör marknaden och skapar osäkerhet. Fördelningspolitiskt har det inte heller haft önskvärd effekt. Boende i husen har en disponibel inkomst väl över hyresgäster i både de aktuella kommunerna och riket som helhet, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.

Sveriges Byggindustrier: En tredjedel av marknaden för nyproducerade bostäder borta på två år24.10.2018 06:00Pressmeddelande

2019 påbörjas 42 500 bostäder – ett tapp med 21 500 sedan konjunkturtoppen 2017. Det spår Sveriges Byggindustrier i höstens konjunkturprognos. - Vi har varnat för det här. Bolånetak och skärpta amorteringskrav har kraftigt begränsat andelen hushåll som kan finansiera en bostad. En tredjedel av marknaden för nyproduktion har försvunnit på två år. Det sjunkande bostadsbyggandet kommer få spridningseffekter i övriga ekonomin, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.