Byggbolagen vill ha treårig avtalslängd

Närmare 94 procent av byggbolagen vill ha en avtalslängd som är två år eller längre enligt en ny enkätundersökning bland medlemsföretagen i Sveriges Byggindustrier. Cirka 70 procent vill att avtalslängden är minst tre år lång. Just nu pågår avtalsförhandlingarna på byggområdet och under hela 2010-talet har ettåriga avtalslängder varit normen.

Industriavtalet, som blev klart fredagen den 31 mars, är normerande för resterande del av arbetsmarknaden och innebär bland annat att avtalet gäller i tre år.

- Vår förhoppning är att ett treårigt avtal blir verklighet även på vårt avtalsområde eftersom våra medlemsföretag då kan lägga sin kraft på kärnverksamheten och få bättre förutsägbarhet istället för att varje år behöva lägga resurser på förhandlingarna. Med tanke på att vi behöver bygga över 700 000 nya bostäder fram till 2025 behövs alla tillgängliga resurser läggas på att förverkliga det, säger Mats Åkerlind, tillförordnad vd på Sveriges Byggindustrier.

Sveriges Byggindustrier förhandlar tre avtal på byggområdet. Tjänstemannaavtalet ska beräknas vara på plats under första halvan av april. Byggavtalet och Väg- och banavtalet ska vara färdigförhandlade den sista april.

Enkätundersökningen är genomförd mars månad och 357 medlemsföretag har svarat på enkäten.

Mats Åkerlind

Förstatligande av järnvägsunderhåll är fel väg att gå16.8.2018 16:30Pressmeddelande

Regeringen har idag utsett Erland Olauson till att utreda järnvägsunderhållets framtida organisering. Sveriges Byggindustrier och Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer är starkt kritiska till regeringens planer på ett förstatligande av det svenska järnvägsunderhållet. "Jag välkomnar Olauson till uppdraget att leda utredningen och ser fram emot ett nära samarbete. Men realiseras regeringens tankar på det sätt som föreslagits av infrastrukturminister Tomas Eneroth riskerar järnvägsunderhållet att försämras kraftfullt. Att Trafikverket ska bygga upp en omfattande egenregiverksamhet skulle förflytta fokus och kosta mer skattepengar än det skulle ge effekt," säger Robert Röder, ordförande i Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer.

Ny vägledning för små- och medelstora byggföretag gör det lättare att hållbarhetsredovisa27.6.2018 13:00Pressmeddelande

Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond, SBUF, har finansierat en vägledning för hållbarhetsredovisning med särskilt fokus på små och medelstora företag. - Sedan 2017 finns ett lagkrav på hållbarhetsredovisning i samband med årsredovisningen för större företag. Nu stödjer vi små och medelstora företag, som inte alltid omfattas av lagkravet. Målet är en fossilfri och konkurrenskraftig byggsektor till år 2045, säger Birgitta Govén, energiexpert på Sveriges Byggindustrier.

Byggavtalet fredat trots ny lag om entreprenörsansvar19.6.2018 16:16Pressmeddelande

Idag tisdag röstade riksdagen ja till regeringens proposition Ett entreprenörsansvar för lönefordringar i bygg- och anläggningsbranschen. Det är väl känt sedan tidigare att Sveriges Byggindustrier anser att lagförslaget kan komma att bli en börda för Sveriges småföretagare. Under våren har vi fört intensiva samtal med regeringen kring lagförslaget och vad det innebär för vårt kollektivavtal. Vi kan nu konstatera att regeringen lyssnat på oss och låter de kollektivavtal i sektorn som innehåller ett entreprenörsansvar vara fredade, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.