Byggbranschen går mot överhettning

Arbetsmarknaden fortsätter stärkas i Göteborgsregionen. Nu uppstår problem för vissa branscher att få tag på folk. Det framgår av den senaste konjunkturrapporten från Business Region Göteborg.

Under tredje kvartalet steg sysselsättningstillväxten i Göteborgsregionen med 2,7 procent jämfört med samma period förra året. Det är åter den starkaste tillväxten i landet vilket befäster regionens nya position med landets lägsta arbetslöshet.

- Arbetslösheten har fortsatt sjunka och är för första gången i modern tid lägst bland storstadsregionerna. En följd är att fler företag rapporterar rekryteringsproblem, säger Henrik Einarsson, Etableringschef på Business Region Göteborg.

Företagarbarometern signalerar att Göteborgsregionen når högkonjunktur till våren. Flera stora branscher är redan där.

Byggindustrins ökade orderingång leder till ett ökat personalbehov och en klar majoritet av byggföretagen tror att det kommer bli svårare att få tillgång till arbetskraft framöver.

- I och med det nu snabbt ökande byggandet och kommande infrastrukturbyggen i regionen ser vi stor risk för en kommande flaskhals växa fram inom byggsektorn, säger Henrik Einarsson.

De positiva konjunktursiffrorna bekräftas även i antalet inkommande förfrågningar till Business Region Göteborg.

- Vi upplever just nu ett stort intresse för att etablera sig Göteborgsregionen. Det handlar om nya aktörer främst från utlandet som nu fått upp ögonen för Göteborgsregionen, säger Henrik Einarsson.

Kontakt:
Kenny Genborg, Kommunikationschef, Business Region Göteborg, tel. 0730 - 61 01 88
Henrik Einarsson, Etableringschef, Business Region Göteborg, tel. 0704 - 41 24 19

Göteborgs innovativa transportlösningar lockar hit delegation från åtta länder14.9.2018 13:03Pressmeddelande

Städer världen över måste utveckla sina transportlösningar för att öka rörligheten och minska utsläppen. Göteborg, som är först i världen med att undersöka samspelet mellan självkörande fordon och långsiktig stadsplanering, visar den 17 och 18 september upp den senaste utvecklingen när staden gästas av en internationell delegation från åtta länder. På programmet står bland annat provkörning av eldrivna lastcyklar längs Stora Hamnkanalen.

Kraftig ökning av företagens lönesumma20.6.2018 15:33Pressmeddelande