Bygger 206 lägenheter för Selmer Eiendom i Oslo

AF Gruppen har ingått avtal med Gladengveien 4 AS om att bygga 206 lägenheter på Ensjø i Oslo. Gladengen Bolig AS (Gladengveien 4 AS) ägs av Selmer Eiendom.
Gladengveien ligger i den historiska ”Bilbyen Ensjø”.
illustration: HRTB AS
Gladengveien ligger i den historiska ”Bilbyen Ensjø”. illustration: HRTB AS

Gladengveien ligger i den historiska ”Bilbyen Ensjø” i Oslo. Fastigheten används i dag för bilåterförsäljare och uppställning av bilar och ligger i direkt anslutning till Ensjø tunnelbanestation, butiker och caféer. Bebyggelsen kommer att uppföras runt två innergårdar och kommer att vara vänd ut mot Elipseplassen, och blir en del av omvandlingen av ”bilstaden” på Ensjø till ett attraktivt bostads- och affärsområde.

Gladengveien 3-7 består av 206 lägenheter fördelat på 4 hus (A, B, C och D) med 7 och 8 våningar. Butik, förskola och företagslokaler etableras i byggnadens markplan. Ca 15 000 m2 BRAS-lägenheter, ca 3 300 m2 BTA-butik, förskola och företagslokaler, samt ett underjordiskt parkeringsgarage med förrådsytor och tekniska rum på ca 6 600 m2 BTA. Totalt 30 800 m2 BTA.

Projektet genomförs som totalentreprenad och kommer att ha ett värde på ca 557 MNOK exkl. moms. Byggstart är planerad till andra kvartalet 2020. Projektet förväntas vara slutfört under fjärde kvartalet 2022. Innan projektet kan påbörjas måste dock styrelsen först ge sitt slutliga godkännande.

- Vi ser fram emot att delta ytterligare i den positiva utvecklingen av stadsdelen Ensjø. Interaktioner i ett tidigt skede mellan fastighetsägare och entreprenör har gjort att vi gemensamt har utvecklat ett projekt som vi tror är attraktivt för bostadsköparna och som har goda förutsättningar för en effektiv byggprocess, säger Morten Grongstad, koncernchef för AF Gruppen.

Gladengveien ligger i den historiska ”Bilbyen Ensjø”.
illustration: HRTB AS
Gladengveien ligger i den historiska ”Bilbyen Ensjø”. illustration: HRTB AS

AF Gruppen Sverige består av AF Bygg Göteborg, AF Projektutveckling, AF Bygg Syd, AF Härnösand Byggreturer, HMB, Kanonaden Entreprenad och Pålplintar. Vi är en del av AF Gruppen, en av Norges största entreprenör- och industrikoncerner med 4 500 medarbetare i Norge, Sverige, Kina, Storbritannien och Litauen.

Verksamheten i AF Gruppen omfattar Projektutveckling, Bygg, Anläggning, Energi & Miljö, Offshore och Sverige. Bolaget omsätter 18,8 miljarder NKR (2018) och är noterat på Oslo Børs.