Bygger bostadskvarter för Riksbyggen i nya stadsdelen Godisfabriken i Gävle

HMB Construction, dotterbolag i AF Gruppen, ska bygga 121 hyresrätter i centrala Gävle på uppdrag av Riksbyggen.

Kvarteret Caramel har varierade fasade med mur respektive puts och även taken varieras med plåt och sedum. Bild: Sweco Architects.

Kvarteret Caramel ligger i den nya stadsdelen Godisfabriken som byggs på historisk mark i den östra delen av Gävle centrum. Här tillverkade Ahlgrens i närmare 100 år den berömda halstabletten Läkerol.

De 121 hyresrätterna i kvarteret Caramel fördelas på två huskroppar på mellan tre och sex våningar. Det lägre huset har karaktären av stadsradhus. I fastigheten finns också en affärsyta. Kvarteret projekteras enligt Miljöbyggnad Silver.

- Våra kunder uppskattar att vi kan bygga konkurrenskraftigt och med höga miljökrav, samtidigt som vi levererar bostäder med hög kvalitet, säger Krister Karlsson, vd för HMB Construction.

Byggstarten av Kvarteret Caramel planeras till årsskiftet 2021/22 med inflyttning under hösten/vintern 2023. Kontraktet är villkorat med att beställaren får statligt investeringsstöd.

Den nya stadsdelen Godisfabriken i Gävle får ett blandat boende med både hyres- och bostadsrätter, stadsradhus och studentlägenheter. I stadsdelen finns också butiker, restauranger, caféer och saluhall, som delvis byggs i de tidigare fabrikslokalerna.

HMB Construction är ett av Sveriges 30 största byggföretag med kontor i Falun, Gävle, Eskilstuna, Örebro, Västerås, Uppsala och Stockholm. HMB har 330 medarbetare och omsätter 1,4 miljarder SEK (2020).

HMB är en del av AF Gruppen Sverige, en av de snabbast växande byggkoncernerna på den svenska marknaden. Koncernen omfattar sex bolag med ca 800 medarbetare och en omsättning på 4 miljarder SEK.

+46 31 762 40 00https://afgruppen.se/

HMB Construction är ett av Sveriges 30 största byggföretag med kontor i Falun, Gävle, Eskilstuna, Örebro, Västerås, Uppsala och Stockholm. HMB omsätter 1,4 miljarder SEK (2020) och har 330 anställda.

HMB är en del av AF Gruppen, ledande bygg- och industrikoncern med 5 700 medarbetare i Norge, Sverige, Storbritannien och Litauen. Koncernen omsätter 27 miljarder NOK (2020) och är noterad på Oslo Børs.

AF Gruppen Sverige består av HMB ConstructionKanonaden EntreprenadAF Bygg SydAF Härnösand ByggreturerAF Prefab Mälardalen och AF Projektutveckling.

OBOS och AF Gruppen deltar i utvecklingen av Skeppsbron i Göteborg7.7.2021 08:44:12 CEST | Pressmeddelande

Skeppsbron i Göteborg är ett unikt stadsutvecklingsprojekt intill Göta älv i centrala Göteborg. Visionen är att Skeppsbron ska bli göteborgarnas nya mötesplats vid älven och återförena staden med vattnet. AF Projektutveckling har nu tecknat ett intentionsavtal med OBOS Nya Hem för att tillsammans genomföra projektet som omfattar omkring 125 bostadsrättslägenheter. Byggstart för kvarteret beräknas ske 2025.

AF Gruppen och Aker Solutions skapar ett ledande globalt företag för avveckling och återvinning inom offshore1.7.2021 10:47:11 CEST | Pressmeddelande

Idag har AF Gruppen och Aker Solutions signerat ett intentionsavtal (LOI) för att slå samman de två företagens existerande offshore decom-operationer till ett 50/50-ägt bolag med målet att skapa en ledade global aktör för miljövänlig återvinning av offshoreinstallationer. Genom att etablera en renodlad, fokuserad aktör som kan återvinna globala offshoreinstallationer, kan parterna ge ett betydande bidrag till en hållbar, grön omställning av offshoresektorn.