Bygger flera lägenheter i Sandefjord

Strøm Gundersen Vestfold, där AF Gruppen är huvudägare, har fått i uppdrag att uppföra byggetapp 2 i lägenhetsprojektet Nye Kilen Brygge i Sandefjord i Norge.

Strøm Gundersen Vestfold, där AF Gruppen är huvudägare, har fått i uppdrag att uppföra byggetapp 2 i lägenhetsprojektet Nye Kilen Brygge i Sandefjord. (ill. EVE)

Uppdragsgivare är Kilen Utbygging 2 AS som ägs av AF Eiendom tillsammans med Miliarium Bolig. Kontraktet omfattar genomförandet av byggetapp två som består av tre hus med totalt 56 lägenheter och tillhörande utomhusarbeten.

Kontraktet utförs som en totalentreprenad i samverkan och har ett värde av 122 miljoner NOK exkl. moms. Projektet ska stå färdigt till påsk respektive i november 2020.

Före säljstart gjordes en noggrann analys för att ta reda på vilka typer av bostäder som efterfrågas, något som förmodligen har varit utslagsgivande för den goda försäljningen. I samarbete med Miliarium Bolig föll valet på ett ”premiumkoncept” som innehåller gemensam lounge och tjänster såsom gästlägenheter, gym och kajakrum.

Nye Kilen Brygge består totalt av sju byggnader med 136 lägenheter som byggs i två etapper. Över 80 procent av lägenheterna har redan sålts och Strøm Gundersen Vestfold är på god väg med byggandet av steg 1. De första lägenheterna kommer att vara klara för inflyttning under första kvartalet 2020.

-       Nye Kilen Bygge är ett vackert projekt med bra utsikt vid vattnet och med Sandefjords centrum endast fem minuters promenad därifrån. Vi har ett bra samarbete mellan utvecklaren och entreprenören och ser fram emot att fortsätta det goda samarbetet i nästa byggetapp, säger Amund Tøtum, koncerndirektör Bygg för AF Gruppen.

AF Gruppen är en av Norges ledande bygg- och industrikoncerner med 4 500 medarbetare i Norge, Sverige, Kina, Storbritannien och Litauen. Koncernen omsätter 18,8 miljarder NKR (2018) och bolaget är noterat på Oslo Børs.

Verksamheten omfattar bygg, anläggning, projektutveckling, offshore, energi- och miljöteknologi. I Sverige bedriver koncernen verksamhet inom bygg, anläggning, projektutveckling och miljö.

AF Gruppen Sverige består av AF Bygg Göteborg, AF Projektutveckling, AF Bygg Syd, AF Härnösand Byggreturer, HMB Construction, Kanonaden Entreprenad och Pålplintar.