Bygger nya hyresrätter i Farsta

HMB Construction ska bygga 87 lägenheter i Drevvikshöjden i Farsta.

Illustration: Arkipol

AF Gruppens dotterbolag HMB Construction AB har tecknat avtal med AB Familjebostäder, ett allmännyttigt bostadsbolag ägt av Stockholms stad. HMB Construction ska bygga 87 lägenheter i etapp 3 i Drevvikshöjden i Farsta till ett riktpris på 218 MSEK exkl moms.

Projekt Drevvikshöjden, som ligger mellan Farsta och Sköndal, består av totalt fem etapper om totalt ca 600 hyreslägenheter, förskola och lokaler.

Etapp 3 genomförs som en totalentreprenad i samverkan. Den omfattar 87 lägenheter, inklusive 19 ungdomslägenheter, garage, skyddsrum och en kvartersgata.

Fastighetens energiförsörjning kommer från solceller, bergvärme och fjärrvärme med en årlig energiförbrukning som är lägre än 55 kWh/m2. Fastigheten projekteras och produceras för att uppfylla Miljöbyggnad Silver.

- Vi är glada över att få bygga bostäder med ett reducerat klimatavtryck och ser fram emot det fortsatta samarbetet med Familjebostäder, säger Bård Frydenlund, koncerndirektör i Sverige för AF Gruppen.

HMB Construction vann upphandlingen för hela projekt Drevvikshöjden i slutet av 2017. Projektering och kalkylering sker etappvis, och Familjebostäder har option på att avropa varje etapp.

HMB Construction bygger för närvarande Drevvikshöjdens etapp 1 och 2, till ett totalt riktpris om ca 500 MSEK.

HMB Construction är ett av sju dotterbolag i AF Gruppen Sverige. HMB bygger i Stockholm, Mälardalen, Dalarna, Västmanland, Uppland och Gästrikland. Bolagets omsätter 1,3 miljarder SEK (2018).

Illustration: Arkipol

AF Gruppen Sverige består av AF Bygg Göteborg, AF Projektutveckling, AF Bygg Syd, AF Härnösand Byggreturer, HMB, Kanonaden Entreprenad, Pålplinta och Betonmast. Vi är en del av AF Gruppen, en av Norges entreprenör- och industrikoncerner med 5700 medarbetare i Norge, Sverige, Kina, Storbritannien och Litauen.

Verksamheten i AF Gruppen omfattar Projektutveckling, Bygg, Anläggning, Miljö & Energi, Offshore och Sverige. Bolaget omsätter 22,6 miljarder NKR (2019) och är noterat på Oslo Børs.