Bygger på historisk mark i Göteborg

AF Gruppens dotterbolag AF Bygg Göteborg har fått uppdraget att bygga Glasbruket, ett flerbostadshus med 139 bostadsrättslägenheter i stadsdelen Majorna i Göteborg.

Ovanligt stora fönsterpartier med rak sättning i en klassisk tegelfasad förstärker den industriella karaktären på tidigare Fixfabrikens område. Illustration: What! Arkitektur.

Projekt Glasbruket byggs som ett sammanhållet kvarter på gamla Fixfabrikens område, som representerar svensk industrihistoria och som länge var ett landmärke i Göteborg.

Glasbruket erbjuder lägenheter från 35 upp till 173 kvadratmeter som passar många olika typer av hushåll. För att förstärka den industriella karaktären får byggnaderna ovanligt stora fönsterpartier med rak sättning i en klassisk tegelfasad.

Kvarterets höjd varierar mellan fyra och femton våningar, med utsikt över Göta älv och Majornas taklandskap. Alla lägenheter har minst en balkong eller uteplats, flertalet har två.

Uppdragsgivare är Fastighets AB Balder, som nu genomför sitt andra stora projekt på Fixfabrikens område.

- Vi ser fram emot att i samarbete med Balder få utveckla historisk mark och bygga ett fint kvarter som passar väl in i den befintliga bebyggelsen, säger Håkan Boman, vd för AF Bygg Göteborg.

Uppdraget till AF Bygg Göteborg är en totalentreprenad med planerad byggstart hösten 2020. Kontraktssumman är ca 200 MSEK.

Inflyttning i Glasbruket planeras till våren 2023. Projektet certifieras enligt Miljöbyggnad Silver 3.0.

AF Gruppen Sverige består av AF Bygg Göteborg, AF Projektutveckling, AF Bygg Syd, AF Härnösand Byggreturer, HMB, Kanonaden Entreprenad, Pålplinta och Betonmast. Vi är en del av AF Gruppen, en av Norges entreprenör- och industrikoncerner med 5700 medarbetare i Norge, Sverige, Kina, Storbritannien och Litauen.

Verksamheten i AF Gruppen omfattar Projektutveckling, Bygg, Anläggning, Miljö & Energi, Offshore och Sverige. Bolaget omsätter 22,6 miljarder NKR (2019) och är noterat på Oslo Børs.