Bygget av Angered Resecentrum drar igång

Byggs just nu: Angered Resecentrum, Bild: Wingårdhs Arkitekter

Nu är byggnationen av Västtrafiks nya resecentrum i Angered igång. I januari 2019 ska ett modernt resecentrum och en knutpunkt för kollektivtrafiken i de nordöstra delarna av Göteborg stå klart.

Angered Centrum är med sina tre spårvagnslinjer och ett tiotal busslinjer ett viktigt nav i kollektivtrafiken. Varje år görs ungefär 10 miljoner resor till eller från hållplatsen. Här bygger Västtrafik ett nytt resecentrum.

Förarbetet är igång sedan en tid tillbaka. Det har slagits upp bodar och marken har förberetts. Nu drar själva byggnationen igång.

—Angered Resecentrum kommer att bli en modern, trygg och bekväm mötesplats för våra resenärer i kollektivtrafiken. Det blir en stor förbättring jämfört med hur det är idag, säger Stefan Ekman, infrastrukturchef på Västtrafik.

Förutom vänthall och biljettförsäljning kommer resecentrumet även att innehålla Pressbyrån och en Västtrafikbutik där man bland annat kan köpa biljetter och få information om sin resa. Pauslokaler för Västtrafiks förare kommer också att inrymmas i byggnaden.

Klart om ett år
Angered Resecentrum väntas stå klart i januari 2019. Byggnaden är ritad av Wingårdhs arkitekter. Bygger gör K21 Entreprenad medan konstnären Caroline Bäckman står för den konstnärliga gestaltningen, ett uppdrag som tilldelats av Västra Götalandsregionens konstenhet.

Den totala kostnaden för bygget är ungefär 26 miljoner kronor, varav ungefär hälften utgörs av statlig medfinansiering.

Elevkonst lyfter byggplatsen
För att göra platsen mer tilltalande under byggperioden kläs byggstaketen med elevporträtt och målningar gjorda av lågstadieelever från Långmosseskolan i Angered. Totalt har eleverna från årskurs 1 och 3 på Långmosseskolan målat nästan 100 konstverk. Dessutom används staketen för att informera om projektet på flera språk.

Tillfälliga hållplatser
Under byggtiden får busstrafiken tillfälligt ändrade hållplatslägen. Mer information om det finns i Reseplaneraren eller på Trafikläge på Västtrafiks hemsida.

Fler resecentrum på gång
Förutom Angered Resecentrum bygger Västtrafik även nya resecentrum i Kungälv, i Gamlestaden och på Åkareplatsen i centrala Göteborg under 2018.

Västtrafiks presstjänst 0771-41 43 99
press@vasttrafik.se

Byggs just nu: Angered Resecentrum, Bild: Wingårdhs Arkitekter
Angered Resecentrum, stående
Elever svarar: "Varför tycker du att man ska resa tillsammans?"
Stefan Ekman, chef infrastruktur

Nytt resecentrum i Gamlestaden17.8.2018 09:12Pressmeddelande

Lördagen den 18 augusti är det dags för invigning av Gamlestaden resecentrum. Då får en av kollektivtrafikens största knutpunkter i Göteborg en modern, trygg och tillgänglig mötesplats för resenärer och invånare. Välkommen på en invigning för alla åldrar. Västtrafiks nya resecentrum ligger på Gamlestads Torg, en stor och växande knutpunkt för kollektivtrafikens resenärer. Byggnationen startade våren 2016 och på lördag är det dags för invigning. – Gamlestaden är en stor knutpunkt för våra resenärer och området genomgår just nu en kraftig förändring med nya bostäder, handel och kontor. Därför är vi mycket glada över att kunna öppna upp för en modernare och tillgängligare mötesplats för resenärer och invånare, säger Stefan Ekman, infrastrukturchef på Västtrafik. Prognosen pekar på cirka 30 000 av- och påstigande resenärer från spårvagn, buss och tåg per dygn vid Gamlestads Torg år 2020, jämfört med dagens cirka 20 000 resenärer per dygn. Västtrafikbutik ska testa nya lösningar Det nya res

Västtrafik byter tidtabell den 20 augusti16.8.2018 13:32Pressmeddelande