Byggföretagen antar huvudavtal med Seko

Byggföretagen, Maskinentreprenörerna och Seko har ingått branschvisa avtal om anställnings- och omställningstrygghet. - Omställningsbehoven inom service och kommunikation ökar. Det gör avtalet viktigt för våra branschers kompetensförsörjning, säger Mats Åkerlind, vice vd och förhandlingschef, Byggföretagen.
Mats Åkerlind, vice vd och förhandlingschef, Byggföretagen.

Seko var ett av LO-förbunden som i juni valde att stå utanför huvudavtalet mellan Svenskt Näringsliv, LO och PTK om trygghet, omställning och anställningsskydd när det undertecknades vid en gemensam ceremoni i Saltsjöbaden.

- Seko har haft en lång intern process. Vi är glada över resultatet och tackar för ett gott samarbete. Förhoppningsvis kommer även Byggnads att framöver inse fördelarna med en anslutning, säger Mats Åkerlind.

Överenskommelsen mellan Byggföretagen, Maskinentreprenörerna och Seko innebär bland annat ökad rätt till vidareutbildning under arbetslivet och förbättrade anställningsskyddsregler.

Mats Åkerlind, vice vd och förhandlingschef, Byggföretagen.