Byggnads Väst

Byggföretagen glömmer byggnadsarbetarna

Byggföretagen skriver i en debattartikel i Expressen att de vill ta ett samhällsansvar och bygga ett mer inkluderande och fossilfritt Göteborg. Byggnads Väst tycker att de glömmer en viktig punkt. Ordning och reda, löner och arbetsmiljön för alla byggnadsarbetare.

När Anna Lönn Lundbäck, regionchef för Byggföretagen, skriver att de samlar ”seriösa företagare i bygg- och anläggningsbranschen” för att bygga det nya Göteborg på schyssta grunder fokuserar hon på miljöpåverkan.

Självklart skriver vi på Byggnads under på ambitiösa klimatmål. Men Anna Lönn Lundbäck går inte in på arbetsmiljö och ordning och reda.

Samhället och Göteborg växer snabbt, både när det gäller bostäder och infrastruktur. Tyvärr har vi på Byggnads samtidigt sett en ökande oreda och ett ökat fusk. Vi ser fler byggföretag som inte har kollektivavtal eller bryter mot avtalen. Det leder till att arbetare får usla löner och drabbas av sjukdomar som försämrar deras livskvalitet resten av livet. I värsta fall råkar de ut för allvarliga olyckor eller dödsfall på grund att det tummas på säkerheten.

Skattepengar hamnar hos oseriösa företag

Många av beställarna är stat, kommuner och regioner. Vi kan, på grund av EU:s regler, i dag inte kräva kollektivavtal i upphandlingarna, bara kollektivavtalsliknande villkor.

Det gör att miljardbelopp av våra skattepengar hamnar hos oseriösa företag som utnyttjar byggnadsarbetare.

Detta kräver krafttag där Byggnads och Byggföretagen måste fortsätta arbeta tillsammans. Först då kan vi tala om att Byggföretagen är med och tar det stora samhällsansvar som Anna Lönn Lundbäck skriver om.

Vi är nämligen övertygade om att det hänger ihop. Alla seriösa företag som tänker på sin personals arbetsmiljö tänker även mer på att använda byggmaterial och maskiner som gör ett så litet klimatavtryck som möjligt.

Men även om vi ser många byggföretag som sköter sig är det för många som går under radarn när det gäller att ta ansvar för klimat och arbetsmiljö och det drabbar de seriösa företagen. De får svårt att konkurrera på marknaden när priserna dumpas.

Låga anbud ger mindre klimattänkande

Ju lägre anbuden är på ett byggprojekt desto svårare blir det att hålla klimatpåverkan nere. Bra byggmaterial och maskiner är än så länge oftast är ett dyrare alternativ.

Så all heder till Byggföretagen och vi vill passa på att gratulerar till namnbytet som känns logisk. Men tillsammans kan vi ställa högre krav på hela byggkedjan. Från planering, via upphandling till arbetsmiljö.

Schyssta grunder och schyssta villkor ska inte bara gälla klimatpåverkan. Det ska även gälla dem som arbetar på byggarbetsplatserna.

Först då kan vi prata om byggandet av ett inkluderande och hållbart Göteborg.

TOMAS EMANUELSSON

Ordförande Byggnads väst

Byggföretagens debattartikel:

Byggnads Väst

Följ Byggnads Väst

Senaste pressmeddelandena från Byggnads Väst

Fri hyressättning är inte socialdemokratisk politik15.2.2021 15:12:45 CET | Pressmeddelande

Just nu har regeringen tillsatts en utredning när det gäller fri hyressättning för nybyggda hyresrätter. Låt oss inte göra samma misstag med hyresrätterna som vi gjort när det gäller vinster inom vård och skola. Ett system med fri hyressättning på nyproduktion kommer leda till en ökad segregering och att ett fåtal människor kan göra sig själva rika på att vanliga människor behöver någonstans att bo.