Byggföretagen inför avtalsrörelsen

Byggföretagen bjuder in till pressträff med anledning av konjunkturläget och den kommande avtalsrörelsen.

- Fredrik Isaksson, chefekonom, presenterar Byggföretagens senaste prognoser kring sysselsättning och bygginvesteringar.

- Mats Åkerlind, vice vd och förhandlingschef, redogör för tidsplan och Byggföretagens ingångsvärden i avtalsrörelsen.

- Tid för frågor.

Välkomma till Näringslivets hus, Storgatan 19, torsdagen den 3 november, kl 9.30-10.30. Lättare förtäring kommer att serveras.

Anmälan och ackreditering krävs

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg-, anläggnings- och specialföretag som vill bygga Sverige på schyssta grunder.

Byggföretagen: Positivt med ny kartläggning för ökat bostadsbyggande23.1.2023 09:53:14 CET | Pressmeddelande

Regeringen ger länsstyrelserna i uppdrag att redovisa vilka åtgärder de genomfört tillsammans med kommunerna för att främja bostadsbyggande. - Bostadsbyggandet faller nu snabbt. Tid är pengar och pengar har blivit dyrare på grund av inflation och stigande räntor. Då blir det än viktigare att vidta åtgärder för en effektiv samhällsbyggnadsprocess, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert, Byggföretagen.

Sex av tio samhällsbyggnadsutbildningar beviljas inte medel - nu krävs fler utbildningsplatser!12.1.2023 13:02:55 CET | Pressmeddelande

Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) har presenterat vilka yrkeshögskoleutbildningar som beviljas medel att starta 2023. - Sverige har stora behov av bygg- och anläggningsinvesteringar i hela landet. Med begränsade resurser väljer MYH att prioritera teknikområden för att underlätta klimatomställningen inom industrin. Tyvärr drabbas platserna inom samhällsbyggnad, säger Elin Kebert, expert kompetensförsörjning, Byggföretagen.