Byggföretagen kommenterar Byggmarknadskommissionens slutrapport

Byggmarknadskommissionen presenterade idag sin slutrapport i vilken man föreslår en rad åtgärder för att komma till rätta med den osunda konkurrensen i byggbranschen. -Vi kan aldrig acceptera att schyssta byggare slås ut av kriminella aktörer. Vi fortsätter arbeta för en byggbransch med nolltolerans mot medvetet fusk, både enskilt och tillsammans med facken. Men ett stort ansvar vilar även på beställare, myndigheter, riksdag och regering, säger Byggföretagens vd Catharina Elmsäter-Svärd.

Som förslag på åtgärder föreslår Byggmarknadskommissionen bland annat att sekretessen mellan myndigheter ska minska, sekretessen på företagens skattekonto ska brytas, tillsynen av utstationeringsregistret intensifieras handläggningstiderna för mål i förvaltningsdomstolarna ska kortas. Det är förslag som Byggföretagen ställer sig bakom. Däremot är Byggföretagen skeptiska till förslaget på ytterligare skärpta regler för arbetskraftsinvandring.

-Sverige är litet land som är beroende av utländsk arbetskraft. Byggbranschen har redan idag högre krav för arbetstillstånd. Ska vi komma till rätta med problemen i samhället så behövs det främst kontroller och åtgärder kring företag och individer som inte söker arbetstillstånd, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

I Byggmarknadskommissionens uppdrag ingick att kartlägga och analysera hur omfattande kriminaliteten i branschen är. Även om Byggmarknadskommissionen pekar ut tydliga problem med arbetslivskriminalitet har man tyvärr inte kunnat visa exakt hur utbrett problemet är.

-Det går att vända utvecklingen. Från Byggföretagens sida nöjer vi oss aldrig med mindre än att alla företag med olagliga eller ohederliga upplägg rensas bort. Nu krävs att alla goda krafter hjälps åt, säger, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Byggmarknadskommissionen är ett initiativ från byggbranschen. Bakom kommissionens står förutom Byggföretagen även Byggnads, Peab, Skanska, NCC, Veidekke, JM, Åke Sundvall, SKB, HSB, Riksbyggen, OBOS, Sveriges Allmännytta, Unionen, LO, SBAB, Ledarna, Installationsföretagen, Innovationsföretagen, Elektrikerna och Seko.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg-, anläggnings- och specialföretag som vill bygga Sverige på schyssta grunder.

Byggföretagen inför skärpta medlemskrav vid användande av underentreprenörer13.5.2022 09:10:00 CEST | Pressmeddelande

Nu justerar Byggföretagen sina medlemskriterier för att ytterligare motverka risken för att kollektivavtalslösa eller osunda företag finns med i entreprenadkedjan. De nya kriterierna innebär att alla medlemsföretag som anlitar underentreprenör ska verka för att svenska kollektivavtalsregler tillämpas mot berörda arbetstagare på arbetsplatsen. Detta ska gälla både som direkt avtalspart och för dennes eventuella underentreprenörer i kontraktskedjan.