Byggföretagen kommenterar strandskyddsutredningen

Byggföretagen förordar att strandskyddet görs om i grunden och att kommunerna får ökad beslutsmakt i frågor gällande strandskydd. - Det måste bli tydligare att markanvändning vid stränder i tätortsmiljö är en kommunal fråga, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert, Byggföretagen.

Anna Broman, bostadspolitisk expert, Byggföretagen

Enligt Byggföretagen är det olyckligt att länsstyrelserna får utökade möjligheter att återinföra strandskydd. Utredningen vill också göra det avsevärt svårare att bygga i stadsnära miljöer och att få undantag för nybyggnation enligt dagens lagstiftning.

- Byggföretagen anser att ett nytt särskilt skäl bör läggas till i miljöbalkens 7 kap. 18 § med lydelsen ”området behöver tas i anspråk för tätortsutveckling som stöds av kommunens planering enligt plan- och bygglagen.” Ett sådant tillägg ger kommuner som behöver utveckla och förtäta större möjligheter att göra det, säger Anna Broman.

Strandskyddsutredningen är framtagen inom ramen för januariavtalet. Enligt avtalet mellan den rödgröna regeringen, Centern och Liberalerna ska det bli enklare att få bygga strandnära i områden med lågt exploateringstryck.

Anna Broman, bostadspolitisk expert, Byggföretagen

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för seriösa bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.

Välkommet förslag för effektivare byggprocess17.9.2021 13:41:37 CEST | Pressmeddelande

Regeringen föreslår ändringar i plan- och bygglagen som innebär att det införs en ny aktör i lagen: certifierat byggprojekteringsföretag. - Detta är ett välkommet förslag som kan korta byggprocessen och frigöra resurser för kommunerna. Samma tekniska lösningar måste fungera i hela landet utan att godtyckliga lokala bedömningar kommer i vägen. Förslaget kan bli ett steg mot effektivare byggande, lägre kostnader och högre kvalitet, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Byggföretagen.