Byggföretagen kommenterar strandskyddsutredningen

Byggföretagen förordar att strandskyddet görs om i grunden och att kommunerna får ökad beslutsmakt i frågor gällande strandskydd. - Det måste bli tydligare att markanvändning vid stränder i tätortsmiljö är en kommunal fråga, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert, Byggföretagen.

Anna Broman, bostadspolitisk expert, Byggföretagen

Enligt Byggföretagen är det olyckligt att länsstyrelserna får utökade möjligheter att återinföra strandskydd. Utredningen vill också göra det avsevärt svårare att bygga i stadsnära miljöer och att få undantag för nybyggnation enligt dagens lagstiftning.

- Byggföretagen anser att ett nytt särskilt skäl bör läggas till i miljöbalkens 7 kap. 18 § med lydelsen ”området behöver tas i anspråk för tätortsutveckling som stöds av kommunens planering enligt plan- och bygglagen.” Ett sådant tillägg ger kommuner som behöver utveckla och förtäta större möjligheter att göra det, säger Anna Broman.

Strandskyddsutredningen är framtagen inom ramen för januariavtalet. Enligt avtalet mellan den rödgröna regeringen, Centern och Liberalerna ska det bli enklare att få bygga strandnära i områden med lågt exploateringstryck.

Anna Broman, bostadspolitisk expert, Byggföretagen

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för seriösa bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.

Cementbrist leder till omfattande byggstopp visar ny analys. Byggbranschen begär omgående möte med regeringen.14.7.2021 14:22:58 CEST | Pressmeddelande

Sverige står inför ett omfattande byggstopp. Redan i november kommer 3 av 4 nya bostäder inte att kunna byggstartas. Flera stora infrastrukturprojekt stoppas eller fördröjas. Mellan 200 000 och 400 000 jobb hotas. Investeringsbortfallet beräknas till över 20 miljarder kronor, per månad. Det visar en ny konsekvensanalys som Byggföretagen gjort med anledning av Mark- och miljööverdomstolens beslut att avvisa Cementas ansökan om förnyat tillstånd att bryta kalksten i de befintliga täkterna i Slite på Gotland.