Byggföretagen: Lagändringen ger ett tillfälligt andrum

Propositionen till undantagslag för Cementa läggs fram till riksdagen. - Regeringen har förstås vägt Lagrådets kritik mot en akut cementbrist – vilket är ett mycket allvarligt hot mot jobben, ekonomin och klimatomställningen, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretgen.

Enligt Byggföretagen återstår mycket arbete för ett mer hållbart samhällsbyggande. Tillståndsprocesserna måste göras mer förutsägbara och den nationella sårbarheten i råvaruförsörjningen behöver minska.

– Den föreslagna lagändringen ger ett tillfälligt, om än nödvändigt, andrum och undviker akut byggstopp, säger Catarina Elmsäter-Svärd.

Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretgen.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för seriösa bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.

”Nya samhällsbyggnadsutbildningar har fått stå tillbaka för Data/IT”12.1.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) har nu presenterat vilka yrkeshögskoleutbildningar som beviljas medel att starta 2022. I år har utbildningar inom Data/IT prioriterats, vilket fått direkta konsekvenser för bygg- och anläggningsbranschen där det råder stor efterfrågan på yrkeshögskoleutbildade. Inom området samhällsbyggnad och byggteknik, där många av branschens utbildningar ingår, beviljades medel enbart till 50 av de 205 inkomna ansökningarna.