Byggföretagen: Lagändringen ger ett tillfälligt andrum

Propositionen till undantagslag för Cementa läggs fram till riksdagen. - Regeringen har förstås vägt Lagrådets kritik mot en akut cementbrist – vilket är ett mycket allvarligt hot mot jobben, ekonomin och klimatomställningen, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretgen.

Enligt Byggföretagen återstår mycket arbete för ett mer hållbart samhällsbyggande. Tillståndsprocesserna måste göras mer förutsägbara och den nationella sårbarheten i råvaruförsörjningen behöver minska.

– Den föreslagna lagändringen ger ett tillfälligt, om än nödvändigt, andrum och undviker akut byggstopp, säger Catarina Elmsäter-Svärd.

Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretgen.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för seriösa bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.

Välkommet förslag för effektivare byggprocess17.9.2021 13:41:37 CEST | Pressmeddelande

Regeringen föreslår ändringar i plan- och bygglagen som innebär att det införs en ny aktör i lagen: certifierat byggprojekteringsföretag. - Detta är ett välkommet förslag som kan korta byggprocessen och frigöra resurser för kommunerna. Samma tekniska lösningar måste fungera i hela landet utan att godtyckliga lokala bedömningar kommer i vägen. Förslaget kan bli ett steg mot effektivare byggande, lägre kostnader och högre kvalitet, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Byggföretagen.