Bygg­företagen lanserar näringspolitisk reformagenda

Byggföretagen inleder valåret 2022 med att lansera en näringspolitisk reformagenda. Välkommen på releaseevent!

- Det behövs en politisk helhetssyn som på ett vassare sätt än i dag balanserar tillväxt och klimatutmaningar. Sverige förtjänar bättre än bostadsbrist, regelkrångel och osäkra råvaruleveranser, säger Tanja Rasmusson, näringspolitisk chef, Byggföretagen.

Byggföretagens reformagenda lyfter bland annat fram policyförslag för mer bostadsbyggande, ökad kapacitet på järnvägen, tryggare elförsörjning och en miljölagstiftning som underlättar industriell utveckling.

– Byggföretagen lämnar över policyförslag inom nio olika ämnesområden till politiska beslutsfattare på samtliga nivåer. Alla våra reformer grundas i övertygelsen om att långsiktighet varar längst, att hållbarhet lönar sig och att framgång är störst när den delas av många, säger Tanja Rasmusson.

Reformagendan lanseras med ett releaseevent onsdagen den 12 januari 2022 i Näringslivets hus klockan 15.30-17.30.

Medverkar och kommenterar gör Anna Kinberg-Batra, rådgivare och tidigare partiledare för Moderaterna, Lars Stjernkvist, tidigare kommunalråd i Norrköping och partisekreterare för Socialdemokraterna samt Peter Wennblad, ledarskribent på Svenska Dagbladet.

Anmälan:

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för seriösa bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.

”Nya samhällsbyggnadsutbildningar har fått stå tillbaka för Data/IT”12.1.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) har nu presenterat vilka yrkeshögskoleutbildningar som beviljas medel att starta 2022. I år har utbildningar inom Data/IT prioriterats, vilket fått direkta konsekvenser för bygg- och anläggningsbranschen där det råder stor efterfrågan på yrkeshögskoleutbildade. Inom området samhällsbyggnad och byggteknik, där många av branschens utbildningar ingår, beviljades medel enbart till 50 av de 205 inkomna ansökningarna.