Bygg­företagen lanserar näringspolitisk reformagenda

Byggföretagen inleder valåret 2022 med att lansera en näringspolitisk reformagenda. Välkommen på releaseevent!

- Det behövs en politisk helhetssyn som på ett vassare sätt än i dag balanserar tillväxt och klimatutmaningar. Sverige förtjänar bättre än bostadsbrist, regelkrångel och osäkra råvaruleveranser, säger Tanja Rasmusson, näringspolitisk chef, Byggföretagen.

Byggföretagens reformagenda lyfter bland annat fram policyförslag för mer bostadsbyggande, ökad kapacitet på järnvägen, tryggare elförsörjning och en miljölagstiftning som underlättar industriell utveckling.

– Byggföretagen lämnar över policyförslag inom nio olika ämnesområden till politiska beslutsfattare på samtliga nivåer. Alla våra reformer grundas i övertygelsen om att långsiktighet varar längst, att hållbarhet lönar sig och att framgång är störst när den delas av många, säger Tanja Rasmusson.

Reformagendan lanseras med ett releaseevent onsdagen den 12 januari 2022 i Näringslivets hus klockan 15.30-17.30.

Medverkar och kommenterar gör Anna Kinberg-Batra, rådgivare och tidigare partiledare för Moderaterna, Lars Stjernkvist, tidigare kommunalråd i Norrköping och partisekreterare för Socialdemokraterna samt Peter Wennblad, ledarskribent på Svenska Dagbladet.

Anmälan:

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för seriösa bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.

Byggföretagen kräver utökat informationsutbyte mellan myndigheter24.11.2022 09:10:19 CET | Pressmeddelande

Byggföretagen välkomnar utredningsförslaget om ett utökat informationsutbyte mellan myndigheter för att motverka arbetslivskriminalitet i bygg- och anläggningsbranschen. - Det är skillnad på byggare och byggare. Byggföretagen har under lång tid framfört behovet av en ny sekretesslagstiftning som möjliggör delgivande av relevant information, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.