Byggföretagen lanserar pilotprojekt för att stävja oegentligheter i byggbranschen

Nu lanserar Byggföretagen pilotprojektet Sunda byggen. Syftet är att ta fram en kvalitetssäkrad metod för att göra det svårare att begå brott på våra byggarbetsplatser. Projektet sker i samarbete med Byggföretagens medlemsföretag Brixly samt beställaren Göteborgs Stad.
Johan Flodin, nationell projektledare för sund konkurrens på Byggföretagen.

-Byggföretagen vill ha en byggbransch som är attraktiv, sund och säker. Det gäller även byggarbetsplatserna. Det här pilotprojektet görs för att testa flera kraftfulla verktyg för att stävja oegentligheter i branschen, så att en färdig produkt blir så bra som möjligt, säger Johan Flodin, nationell projektledare för sund konkurrens på Byggföretagen.

Pilotprojektet kommer pågå i sex månader och utgörs av ett av åtta kvarter som Framtiden Byggutveckling med hjälp av Brixly bygger för Poseidon längs Litteraturgatan i Göteborg.

Byggföretagens målsättning är att Sunda byggen kommer lanseras som en modell som hela branschen, både beställar- och entreprenörssidan, kan använda sig av i ett effektivt arbete för sund konkurrens.

Johan Flodin, nationell projektledare för sund konkurrens på Byggföretagen.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg-, anläggnings- och specialföretag som vill bygga Sverige på schyssta grunder.

Nu öppnar ansökningen till byggkollo i Linköping3.4.2024 06:15:00 CEST | Pressmeddelande

Nu har ansökningen till sommarens byggkollo i Linköping öppnat. På det populära kollot kommer barnen bland annat pröva på att skruva, måla och snickra och till och med få bygga en egen lådbil. - Vi förväntar oss att platserna till årets byggkollo fylls på snabbt. Många barn tycker det är väldigt roligt att få bygga lådbil, köra grävmaskin och hjullastare, säger Tobias Elf Svensson som jobbar med kompetensförsörjningsfrågor på Byggföretagen i Östergötland.