Byggföretagen och IF Metall överens om prolongering av nya kollektivavtal

Med anledning av det extraordinära läget kring Coronaviruset har Byggföretagen enats med IF Metall om att prolongera förhandlingarna av nya kollektivavtal gällande gruvindustrins arbetaravtal Gruvavtalet och SVEMEK-avtalet.

Avtalsförhandlingarna för SVEMEK-avtalet prolongeras till den 31 december och Gruvavtalet till den 31 oktober. Prolongeringen sker i enlighet med den redan träffade överenskommelsen mellan Svenskt Näringsliv och LO.

- Sverige befinner sig i nationell kris med anledning av coronapandemin. Med denna överenskommelse tar vi gemensamt ansvar för landets bästa. För att säkra jobben och öka stabiliteten på arbetsmarknaden pausar vi därför avtalsförhandlingarna för Gruvavtalet och SVEMEK-avtalet, säger Mats Åkerlind, vice vd och förhandlingschef för Byggföretagen.

Avtalsförhandlingarna av kollektivavtalen ajourneras från och med idag, torsdagen den 26 mars.

- Tillsammans med IF Metall har vi på kort tid lyckats ena oss i enlighet med prolongeringsöverenskommelsen mellan Svenskt Näringsliv och LO. Det är det mest ansvarsfulla att göra i nuläget och visar prov på parternas samarbetsförmåga när landet står inför stora utmaningar, säger Mats Åkerlind.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för seriösa bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.